23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Volvo speeder op på den selvkørende udvikling

Der er lagt i støbeskeen til noget ganske nyt og interessant hos Volvo. Et samarbejde mellem Volvo koncernen og den amerikanske teknologivirksomhed Nvidia (firmanavnet kommer af det latinske ord for misundelse ”invidia” red.) bliver nemlig spået til at speede væsentlig op på den selvkørende Volvo-lastbil - af den slags der kan køre på motorvej og anden offentlig vej.
 
»Volvokoncernen har indgået en aftale med Nvidia om i fællesskab at udvikle ”beslutningsdelen” (ved at ”sprøjte” kunstig intelligens i det selvkørende køretøj red.) i Volvo’s fremtidige selvkørende lastbiler og maskiner. Målet er en løsning, der er i stand til sikkert at håndtere komplekse transportbehov - herunder den fuldt autonome kørsel på motorvej,« forklarer Claes Eliasson, Senior Vice President for Volvo Group Communication.
 
Volvo har allerede præsenteret verden for Vera - den selvkørende lastbil uden førerhus og en selvkørende lastbil med et mere traditionelt udseende, der indtil videre kun kører i lukkede miljøer, som eksempelvis en kalkstensmine i Norge.
 
Men præcist hvornår kan vi forvente at se en fuldt selvkørende Volvo lastbil på vejen derude, nu hvor I rykker på en vigtig del af udviklingen?
 
»Vi foretrækker ikke at gå i detaljer om, hvornår vi kan tage denne teknologi ud på offentlige veje og motorveje. Men samarbejdet med Nvidia har til formål at speede op på denne udvikling,« lyder det fra Claes Eliasson.
 
Hvor vigtigt er dette skridt hen imod fuldt selvkørende Volvo lastbiler på offentlige veje og motorveje?
 
»Selvkørende lastbiler skaber klare fordele for både vores kunder og samfundet med hensyn til produktivitet, sikkerhed og energieffektivitet. Dette samarbejde er et vigtigt næste skridt inden for området autonom kørsel.«
 
Hvorfor er den selvkørende lastbil et centralt teknologisk område for Volvo? Hvorfor ikke bare lade industrien være som den er, og lade chaufførerne køre lastbilerne?
 
»Selvkørende lastbiler handler ikke om at gøre arbejdspladser forældede - der vil stadig være behov for dygtige chauffører i fremtiden. Automatisering vil blive brugt til meget specifikke opgaver som et supplement til styring af de stigende varemængder. Chauffører vil stadig være nødvendige for de fleste transportopgaver i mange år fremover. For chaufføren vil den selvkørende teknologi øge sikkerheden og forbedre arbejdsvilkårene, ligesom den selvkørende teknologi vil introducere nye arbejdsmetoder og nye jobmuligheder.«

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094