23948sdkhjf

Et halvt århundrede som vognmand

Tillykke til vognmand Mogens Nielsen der i dag fejrer sit 50-års jubilæum

Det var en overrasket vognmand, der i morges blev ringet op af en af sine chauffører. ”Hvornår kommer du på kontoret, der er nogle, der gerne vil sige hej til dig?”

Et halvt århundrede som vognmand… Det skal fejres. Og det blev det fra morgenstunden med overraskelsesmorgenbord og masser af glade ansigter.

»Jeg havde lige sat mig med avisen, da min chauffør ringede. Og så var der stillet an med morgenmad og kaffe. Det kom sgu noget bag på mig. Jeg havde tænkt, at jeg ville holde noget senere, men nu blev der så arrangeret noget i dag,« siger Mogens Nielsen, der for 50 år siden skiftede et godt og vellønnet job som lastvognsmekaniker ved O. Sommer i Nærum ud med tilværelsen som selvstændig vognmand.

MN Transport holder til i Glostrup og har i dag fire biler, der primært kører nordpå. I halvfemserne var der 25 biler i vognparken, og det meste kørsel var til Mellemøsten og de sydeuropæiske lande.

Vejen til en 25-bilers vognpark gik den slagne vej og blev egentlig banet, fordi Mogens Nielsen fik spørgsmålet ”hvor har du kørt tidligere?”, hver gang han søgte et job som eksportchauffør. Det var sidst i 60’erne, og den unge mand havde ingen erfaring som chauffør.

Derfor besluttede han sig for at købe sin egen lastbil.

»Jeg købte en FIAT 643E med en gammel NOPA-påhængsvogn for i alt 18.000 kroner. Pengene skaffede jeg med at sælge min Amazon 122S for omkring 10.000 kroner. Resten betalte jeg med lånte penge fra en mekanikerkollega og veksler til sælger. Da jeg kørte ud på første tur til Norge, havde jeg omkring 1000 kroner tilbage til driften. Og jeg havde selvfølgelig ingen kassekredit,« fortæller Mogens Nielsen.

 

Har aldrig fortrudt

 

Mogens Nielsen holdt skindet på næsen og forretningen begyndte at køre. Han skulle dog ”gennem” tre forskellige speditører, inden han begyndte at køre for Scan-Austria i august 1968.

»Scan-Austria var et meget seriøst firma, hvor der altid var orden i tingene. Takket være Finn Hansen Røigaard og mange flere. Hvis jeg ikke var kommet til Scan-Austria,var jeg nok vendt tilbage til mekaniker jobbet,« siger Mogens Nielsen. Indtil 1992, hvor Scan-Austria blev lagt sammen med Scan-Cargo, fortsatte samarbejdet.

MN Transports fire biler køres af danske chauffører, og Mogens Nielsen tager sig af de kimende telefoner, regnskaber og alt det ind i mellem på kontoret. Men han har tilbagelagt tusindvis af kilometer på de europæiske og mellemøstlige motorveje. Han har kørt over alt, som han selv formulerer det, og han har set lidt af hvert.

Og på denne runde jubilæumsdag - med overraskelsen over de mange mennesker der kom forbi kontoret til morgenmad siddende i kroppen - gør Mogens Nielsen status over, hvordan de seneste 50 år er gået, og hvem der bærer en del af æren for vognmandsforretningens liv og overlevelse i en presset branche:

»Takket være dygtige og loyale medarbejdere, som jeg for de flestes vedkommende har arbejdet sammen med i mange år. Og jeg har jeg aldrig fortrudt skiftet for 50 år siden. Regn dog ikke med at jeg tager 50 år mere….,« slutter han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094