23948sdkhjf
Log ind eller opret et abonnement for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Annonce
Annonce

Vitaminindsprøjtning til hovedstadsområdet

Regeringen præsenterede i går udspillet Danmarks hovedstad – initiativer til styrkelse af hovedstadsområdet.
Annonce

Regeringens nye udspil, Danmarks hovedstad – initiativer til styrkelse af hovedstadsområdet, bidrager til at skabe flere boliger, bedre mobilitet og øget fremkommelighed, nye arbejdspladser og nye grønne arealer og rekreative muligheder.

Global konkurrence

Annonce

Målet er at sikre, at vi også i årene fremover har et hovedstadsområde, hvor det er attraktivt at bo, arbejde og drive virksomhed. Og et hovedstadsområde som står stærkt i den globale konkurrence om at tiltrække investeringer og talenter til gavn for væksten og udviklingen i hele Danmark.

Erhvervsminister Rasmus Jarlov:

- Regeringen vil have en stærk og attraktiv hovedstad. Derfor præsenterer vi i dag over 100 initiativer, som er en kæmpe vitaminindsprøjtning til hele hovedstadsområdet fra Helsingør til Køge og Roskilde.

Annonce

Store udfordringer frem mod 2030

Regeringens udspil leverer svar på i alt fire udfordringer, som hovedstadsområdet står over for frem mod år 2030, nemlig:

Hvordan får vi plads til 200.000 flere borgere? Hvordan skaber vi gode rammer for vækst og viden? Hvordan undgår vi trængsel? Hvordan bliver hovedstaden aktiv, levende og grøn?

Med det udspil, som regeringen offentliggjorde i går, følger desuden en vision om, at hovedstadsområdet skal være et af de bedste steder i Nordeuropa at bo, leve, arbejde og drive virksomhed.

Annonce

Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen:

- Med flere mennesker, der lever og arbejder i hovedstaden, følger også mere trængsel på vejene, som er en bremseklods for en høj mobilitet. Vi skal forbedre fremkommeligheden, og derfor vil vi undersøge muligheden for at udvide ringforbindelserne i hovedstadsområdet. Og så skal vi give den kollektive trafik et kvalitetsløft ved at samle hovedstadsområdets kollektive trafik i én samlet stærk organisation for på den måde at sikre et effektivt og gennemskueligt transportsystem.

Annonce

Voksende vandmængder

Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen:

- Vi har en af verdens dejligste hovedstæder fyldt med grønne åndehuller. Bare spørg Lonely Planet. Vi kan udnytte de grønne områder til at opsamle de voksende vandmængder, der desværre vælter ud af skyerne stadigt oftere. Klimasikring med for eksempel en sø, et vådområde eller en skaterbane, der opsamler regnvand, kan gå hånd i hånd med vores friluftsliv.

Regeringens hovedstadsudspil har været undervejs siden maj 2018. De fleste initiativer kan sættes i gang med det samme efter otte ugers høring.

Annonce
Vognmænd Se tema
Annonce Annonce
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04