Det går fortsat i den helt rigtige retning med antallet af stjålne lastbiler og trailere. I hvert fald i Syd- og Sønderjylland, viser antallet af anmeldelser på området.
Dugfriske tal fra Syd- og Sønderjyllands Politi viser en tendens til et fortsat antal faldende tyverier. Brugstyveri af registrerede vare- og lastbiler samles i én kategori i politiets systemer, og her taler tallene sit tydelig sprog.
I 2012 blev der stjålet 123 lastbiler/varebiler. I 2013 lå tallet på 81, i 2014 på 69, i 2015 på 71 og i 2016 på 67. De allerseneste tal fra Syd- og Sønderjylland viser, at der i år frem til 6. september er anmeldt tyveri af rekordlave 35 vare- og lastbiler.
Øget opmærksomhed
Tallene for brugstyveri af registrerede påhængskøretøjer viser også et fald. Og selv om tallene også omfatter registrerede knallerter m.v., fortæller det lidt om tendensen.
Mens der i 2012 i Syd- og Sønderjylland blev registreret brugstyveri af 789 ”trailere m.v.”, har tallet været jævnt faldende siden. I 2016 blev der registreret 554 tyverier, og i år er tallet pr. 6. september 358.
»Det er svært at sige præcist, hvorfor antallet af tyverier falder. Men vi ser et fald i kriminaliteten herhjemme generelt – undtagen inden for it- og økonomisk kriminalitet – og det gør sig altså også gældende på det her område,« siger Christian Østergård, specialkonsulent hos Syd- og Sønderjyllands Politi.
»Derudover er vognmændene blevet mere opmærksomme på ikke bare at efterlade materiel af stor værdi på gader og stræder. Der er ingen grund til at friste svage sjæle over evne. Jeg synes, vi skal gøre lidt ekstra opmærksom på det her, så vi kommer under antallet af tyverier for sidste år,« fortsætter han.
Tendensen bekræftes
Tal fra Forsikring og Pensions Østkontor over stjålne Lagos-køretøjer (stjålne og kaskoforsikrede lastbiler/trailere) bekræfter den positive udvikling.
I 2007 lå antallet af stjålne og kaskoforsikrede lastbiler/trailere således på 72. Tallet toppede i 2010 med 175 efterlyste enheder. I 2017 er tallet indtil videre nede på 37.
Christian Østergård har så sent som i august 2017 opfordret transportvirksomheder til at lave en risikovurdering af transporterne i forhold til tyveri og derudover fastslået, at stadig alt for mange transportkøbere ikke stiller krav nok, når det drejer sig om sikring af godset. At mange vælger billigste kører uden at tænke på sikkerheden.