23948sdkhjf

Trillinger på skrump

Jagten på maksimal nyttelast gælder i hele branchen – også i bjærgningsfaget, hvor tre jyske stationer har fået opbygget identiske letvægtere

Da Dansk Autohjælp Herning-Holstebro for fire år siden fik opbygget en ny MAN, var der angiveligt tales om ”danmarksrekord” med mulighed for at løfte 8.800 kg ”på bommen”. Og med den nyeste levering samme sted stod rekorden igen for fald.


Stationen i Herning – som for nylig er blevet distriktsstation for Vestjylland i den nye struktur i SOS Dansk Autohjælp-koncernen – har nemlig netop fået leveret en ny Volvo FMX, hvor egenvægten og lasteevnen er optimeret ud i alle detaljer. Den 4-akslede bjærgningsvogn kan dermed lovligt bugsere op til 9.900 kg, og så vidt vides er der ikke andre herhjemme, der kan måle sig med opbygningen på dét punkt.


Og dog – det skulle da lige være SOS Dansk Autohjælp i Nordjylland og Østjylland, som sammen med vestjyderne har fået et køretøj magen til. De tre distriktsstationer gik nemlig sammen om at få opbygget tre ”trillinger” hos den hollandske bjærgningsspecialist Falkom, som har stået for både opbygning og levering af alle tre biler.
»Det primære har hele tiden været det med at kunne tage så meget som muligt på bommen, som vi hænger lastbiler op i. Det er det, det først og fremmest handler om for vores vedkommende,« siger Keld Jeppesen, stationsleder hos Dansk Autohjælp Herning-Holstebro.

Nemmere at køre lovligt
Opbygningen er udtænkt og planlagt i godt samarbejde med faglærer Claus Ohmand Jensen fra redningsskolen Rescue Center Danmark i Esbjerg.
»Den ekstra lasteevne på bommen gør simpelthen, at vi kan have større køretøjer med lovligt. Alt, hvad der hedder 3-akslede lastbiler, kan vi løfte uden problemer. Det gør det også betydeligt lettere at køre med 4-akslede lovligt. Der kan så stadig være en udfordring med nogle typer af 4-akslede, fordi jo længere du skyder den ud, jo mindre kan du jo løfte,« forklarer Keld Jeppesen.

»De biler, der kører med øjer, kan vi løfte helt ude foran, så vi kører med kortest muligt udlæg på bommen for at udnytte maksimalt, hvad bommen kan tage. Et ekstra ton gør meget i forhold til, hvad man mere kan flytte. Det lyder måske ikke af voldsomt meget, men det gør en stor forskel for os.«

Ingen hyldevare
Fundamentet er en Volvo FMX i den ekstra robuste offroad-udgave med 540 hk. Opbyggerne hos Falkom har måttet ændre en del ting i forhold til deres standard-opbygninger, fordi der andre steder er mere lempelige grænser for bjærgningsbiler, end der er i Danmark.
»Det er ikke nogen hyldevare. Falkom har en standard bjærgningsbil, men der har været en del ændringer. Vi har selvfølgelig haft en del møder og snakke for at blive enige om opbygningen, og vi tre stationer har på skift været i Holland for at følge processen,« fortæller Keld Jeppesen.
Bl.a. er der sparet en del egenvægt ved at droppe de normalt skråstillede støtteben i bagenden og i stedet valgt en lettere, opretstående version. Det i sig selv fjerner 7-800 kg fra opbygningen. Der er også valgt at udruste bilen med et 24 tons spil og et 12 tons spil – i stedet for to 24 tons spil.
»Man fjerner igen noget egenvægt, som ikke er nødvendig – og giver dermed mulighed for mere vægt på bommen. Men det kræver nogle kreative løsninger hele vejen igennem,« siger Keld Jeppesen.

Selv bygget færdig
Bilen kom hjem fra Falkon i Holland opbygget med standardudstyr, lys, lygter og grundværktøjet. Derefter har stationen i Herning selv gået og bygget reoler, værktøjskasser og den såkaldte ”Safe-Bar”, hvor der også er valgt en lettere model end de traditionelle. Safe-Baren sikrer bl.a., at bilen ikke bliver trukket skæv under bjærgning.
Ud over at spare egenvægt en række steder er der også gjort en del ud af at få fordelt de mange nødvendige ton på bilen rigtigt. Der skal jo altid være mindst 20 procent vægt på de styrende aksler, og derfor er bilen også udstyret med en særlig ”klods” på kofangeren, som vejer 2.800 kg og giver solid ballast til fronten af bilen.
Brændstoftanken er bl.a. også flyttet frem lige bag førerhuset, og Volvos luftaffjedringssystem giver også mulighed for at flytte rundt med op til 750 kg vægt mellem akslerne for at få den korrekte fordeling.

Fin chauffør-bil
Der er også tænkt meget på chaufførens sikkerhed og komfort i opbygningen. Arbejdsmiljøet er tilgodeset bl.a. med trappestiger til skabene, og så kan rotorbommen skydes en meter op. Når man fx arbejder i et nødspor med at få en havarist på krogen, er man selvsagt meget interesseret i, at de øvrige trafikanter har set én – i god tid.
»Det kan godt være svært at se for bagfrakommende, når man holder og bugserer noget. I den situation kan man ikke blive synlig nok,« siger Keld Jeppesen.
Der er også blinkende lys på skabslågerne, hvilket igen gør det nemmere at få øje på situationen i sikker afstand fra stedet.

Seks chauffører
SOS Dansk Autohjælp Herning-Holstebro beskæftiger 8 faste chauffører og 12 afløsere. Heraf er 6 af de faste folk uddannet til at kunne bjærgningsbil.
»Det kræver folk af en vis støbning og uddannelse at kunne køre med den,« siger Keld Jeppesen.
Og mon ikke de alle ser frem til at komme ud og køre i stationens nyeste bjærgningsvogn. Ud over det rent faglige kram så må man også sige, at Falkom har fået skruet en opbygning sammen, som både er funktionel og behagelig at se på. Der er hele vejen rundt en flot finish og fine detaljer på bilen.
»Vi synes da selv, at det generelt er blevet en rigtig fin opbygning generelt. I vores kredse er det her jo også legetøj, og bilen fungerer jo også som en form for visitkort for os.«

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125