23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Det siger branchen om vejpakken

EU-Kommissionen nedkom onsdag med sit udspil til en vejpakke for transportbranchen, der skal justere en lang række regler på transportområdet – bl.a. inden for cabotage og køre-/hviletid.

Herhjemme har branchens organisationer taget overvejende positivt imod oplægget. Fra DTL siger adm. direktør Erik Østergaard bl.a.:

»Som udgangspunkt rummer forslagene helt klart intentionen om mere klare og robuste regler for området,” siger DTL-direktør Erik Østergaard i en kommentar til det samlede udspil. Men som vi kender det allerede i dag, så bliver hele spørgsmålet om myndighedskontrol og håndhævelse af reglerne helt, helt afgørende for, hvilken konkret betydning et nyt sæt regler vil få. For at sige det helt kort: Hvis ikke man er parate til at sætte magt bag lovgivningen, så kan mange af problemerne med postkasseselskaber, fusk med køre- hviletidsbestemmelserne, underbetaling af øst-chauffører osv. osv. fortsætte. Så der ligger en selvstændig opgave, i kølvandet på Vejtransportpakkens konkrete forslag, for at sikre at de ikke bare vedtages, men også kommer til at virke efter intentionen,« siger Erik Østergaard.

DTL ser også nogle steder i forslaget, hvor teksten trænger til at blive strammet op. Fx omkring det ordinære ugehvil, som nu bliver helt forbudt i lastbilen – men skal i stedet ske ved en ”passende” mulighed for overnatning.

Hos ITD forholder man sig ikke så meget til indholdet i de nye regler, men håber på god forhandlingsvilje fra medlemslande og de europæiske politikere.

»Vi har brug for, at der på tværs af EU-landene skabes gode fælles rammevilkår for transporterhvervet, som ikke begrænser transportvirksomhederne, men som i stedet øger grundlaget for vækst i branchen og stiller os stærkt i den internationale konkurrence. Det kræver klare, entydige regler i EU for alle virksomheder, så virksomhederne ved hvilke regler, de skal rette sig efter. Det kræver, at reglerne bliver fortolket ens i EU-landene. Endelig kræver det, at reglerne kan håndhæves, og – ikke mindst – at håndhævelsen sker effektivt,« siger Carina Christensen, adm. direktør i ITD.

Danske Speditører kalder vejpakke-udspillet for et afbalanceret forslag – bl.a. med oplægget til nye cabotageregler, der giver frit spil i fem dage frem for tre ture på syv dage.

»Udspillet fra EU lægger op til, at der kommer klare regler, der vil give de danske speditions- og logistikvirksomheder gode muligheder for at planlægge og afvikle transporterne effektivt, sikkert og optimalt, samtidig med at der også skabes ordnede forhold for medarbejderne,« siger Martin Aabak, adm. direktør i Danske Speditører.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062|