23948sdkhjf

Flot hollænder til Møldrup

Selvkørende vognmand Jørgen Hansen har fået en flot trækker til daglige opgaver med køletransporter over det meste af landet

Vognmand Jørgen Hansen var ellers mest til Scania, men endte alligevel med en DAF-trækker som nyt køretøj til de daglige opgaver med køletransporter over hele landet.


»Jeg er faktisk Scania-mand, men jeg synes, at prisen passede mig godt, og jeg synes også, DAF har et godt produkt,«
siger Jørgen Hansen selv.

Faktisk endte det med et så godt resultat, at bilen var udstillet på Herning-messen i slutningen af marts. Leveringen fandt sted lige efter udstillingen, og vognmanden har siden da været kørende i topmodellen af den hollandske fabriks flagskib – en DAF XF med 510 heste under hjelmen og det største førerhus, Super Space Cab.
Bilen er Jørgen Hansens femte som selvstændig vognmand. Heraf har de tre været Scania, og den nye DAF afløser således også en svensker. Skiftet startede med en henvendelse fra DAF-forhandleren ESA Trucks med tilbud om at prøve deres demobil i en uge.

»Den prøvede jeg så, og så faldt jeg faktisk for DAF. Brændstoføkonomien er god, og køretøjet som helhed fungerer fint, både førerhus og det hele. Og så valgte jeg 510’eren, fordi jeg synes, den går bedre end deres 460-motor,« for-klarer Jørgen Hansen. Det er første gang, han investerer i en DAF som vognmand.
»Det har jeg bestemt ikke fortrudt,« siger Jørgen Hansen.

Gift med bankdamen
Vognmanden har været selvkørende i 11 år – og igennem alle årene med én bil i vognparken.
»Jeg er gift med min bank-dame, så jeg får ikke flere biler,« konstaterer han.
Før det kørte han fire steder som chauffør – heraf 16 år hos samme firma, inden han tog springet til at blive selvstændig.
»Det var tanken om at prøve noget nyt og selv at kunne være lidt medbestemmende i, hvad der skal ske, som trak i mig. Og det har jeg nu været godt tilfreds med.«


Hans nye trækker er bygget pænt op hos LTC i Nørresundby, som bl.a. har lukket den fint af hele vejen rundt.
»Mine tanker var først og fremmest at holde den så stilren som mulig, og den skulle være nem at vaske. Når den bliver brugt til køletrailer, er der jo heller ikke noget med at køre smæk op og ned, som kan gå ud over mine skørter.«

Vild med lastbiler
Dørkpladen bag på bilen er holdt helt glat og flot – med en lille skridsikker plade at stå på bag førerhuset. I hanebroen er navnene på vognmanden og hans yngste datter, Julie på 12 år, skåret ud, så de især i mørke lyser flot op.
»Julie er bidt af lastbiler, og hun er tit med ude at køre, når hun har fri fra skole. Hun synes også, bilen er blevet fed,«
fortæller Jørgen Hansen.


Han har valgt en bogietrækker, selvom det som sådan ikke er en nødvendighed med kørslen, som primært er til terminaler på Jylland og Sjælland. »Jeg kan bedst lide at køre bogiebil, fordi de er nemmere at komme rundt med og bakke rundt med. Og så synes jeg, det mere ligner en rigtig lastbil.«

Der er også sket en mindre ombygning på bilen. Bagenden er nemlig kortet af med 10 cm, da den korteste DAF kan leveres med 3100 mm – og det er lige i den lange ende i forhold til at køre med de køletrailere, Jørgen Hansen dagligt har efter sig. Det betyder, at batterierne er flyttet fra bagenden og om i et sideskab.


Jørgen Hansen Transport holder til i Møldrup i det midt-/nordjyske område nord for Viborg. Herfra kører han hver dag ud til faste opgaver for Skive Køletransport, som han har været tilknyttet i to et halvt år. Skulle man være i tvivl, står det også printet i de flotte fælge på trækhjulene, at ”Vi trækker for Skive Køl”.

Når som regel hjem

Det er hovedsageligt kød og mælkeprodukter, der læsses op. Kørslen kan være over hele landet, men de fleste dage når Jørgen hjem hver dag. »Det er jo et helt privilegium i den verden, vi lever i,« siger han.
Til de dage, hvor køretiden ikke rækker til at nå hjem, har FL Buur stået for en fin indretning af kabinen med lyst læder og klassisk, nymoderne busplys.


»Jeg synes, det er rart at have et lyst førerhus, som er godt oplyst. Sådan noget busplys er jo lidt gammeldags, men det kendetegner nok også mig lidt. Jeg synes, det er blevet et ganske udmærket resultat,« siger vognmanden.
Musiksmagen er også til de gode, gamle, populære toner. I hvert fald er begge sider af bilen prydet med en linje fra omkvædet til country-klassikeren ”Islands in the stream” med Kenny Rogers og Dolly Parton fra starten af 80’erne.

Et stort hop Jørgen Hansen forventer at være godt kørende i den nye DAF i en håndfuld år.
»Jeg har altid haft mine biler over fem år. Det passer godt ind i mit system, og den er også leveret med fem års servicekontrakt,« fortæller han.


»Jeg synes også, det er en god ide at have noget, andre kan bruge, når den skal sælges. At man har valgt det store førerhus og alt i udstyr.« Selvom det er hans første DAF som vognmand, har Jørgen Hansen tidligere kørt DAF som chauffør.
»De har taget et stort hop med den nye generation, der kom for nogle år siden. I takt med at de er blevet opdateret, har de også fået større gensalgsværdi, og det er også derfor, at man tør ofre noget mere på dem i opbygningen.«

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078