23948sdkhjf

Flot træk til Oslo Fjord

Jesper Eggers har selv skruet i masser af DAF’er, og da han som chauffør skulle have ny bil, var der ingen tvivl om valg af mærket

DAF hører til ham, der bor i bilen hele ugen.«
Den 28-årige chauffør Jesper Eggers var ikke i tvivl om lastbilmærket, da vognmanden ville investere i et nyt vogntog til ham.
»Du bor godt, den kører godt, og det er en meget pæn bil,« siger Jesper Eggers, da vi møder ham en fredag eftermiddag i Fjelsø, hvor vogntoget netop er blevet vasket og er klar til at holde weekend – i hvert fald indtil søndag eftermiddag, hvor vejen kalder igen.


Jesper er en af de chauffører, der ligger mere ude, end han er hjemme. Denne weekend er en ”lang” weekend fra fredag eftermiddag til søndag eftermiddag – mens han hver anden weekend først træder ind ad sin hoveddør lørdag, inden det igen går løs søndag.


Med den slags kørsel vægter lastbilens indre mere end det ydre, og hvad der ligger under motorhjelmen. Og her har DAFs førerhus som bekendt altid været med helt fremme forrest i feltet.
»Det er især rummeligheden herinde, det er ikke så klemt,« forklarer Jesper Eggers.

Føler sig hjemme
Han har tidligere kørt i en DAF 105 som trækker hos vognmanden, Nygreen Transport i Houlbjerg, i et lille års tid. Og i den nye generation DAF er komforten i førerhuset heldigvis ikke blevet mindre.
»Her føler jeg mig hjemme,« siger Jesper.


Førerhuset er selvfølgelig det store Super Space Cab, som er flot polstret og indrettet af Fix Autopolstring. Jesper Eggers har fået fjernet overkøjen, hvor der i stedet er blevet plads til en række skabe.
»Det har selvfølgelig også gjort noget rent pladsmæssigt. Jeg har stort set ikke noget tøj hjemme. Det meste har jeg med i bilen.«


Det flotte forvogn-hænger træk har Jesper kørt rundt i siden slutningen af oktober 2016, og han er yderst tilfreds med det pæne vogntog. Vognmanden har givet ham stort set frie hænder til at få bygget det op, som han vil.
»Jeg fik at vide, at det er mig, der skal køre i den, så derfor var det også mig, der skulle bestemme, hvordan den skulle se ud. Og opbygningen er jeg yderst tilfreds med. Det vigtigste var, at den uden at være overgejlet skulle se godt ud. At den både var flot og funktionel.«


Forvognen er leveret sammen med en 3-akslet Kel-Berg gardinanhænger, og det er blevet et både pænt og praktisk vogntog med bl.a. vipbare skørter og en del skabe og låger til udstyr og værktøj som kæder, reservehjul mm.
»Man kunne sagtens have gjort meget mere ved den, men det skal også være praktisk og fungere i dagligdagen. Man må stoppe et sted.«

Skulle kun skrue
Jesper Eggers blev udlært lastvognsmekaniker i 2010 og arbejdede siden i nogle år hos Lastas, som også har leveret og opbygget vogntoget. Han er således vældig godt bekendt med DAF.
»Jeg har altid godt kunnet lide at skrue i en DAF, og da jeg skulle have en ny bil, vidste vognmanden godt, hvad mærket skulle være.«


Jespers far har kørt lastbil, hans bror og onkel kører, ligesom morfar var vognmand. Så det kommer ikke fra fremmede.
»Men jeg har egentlig altid sagt, at jeg aldrig selv skulle køre, men kun skulle skrue på bilerne.«
Men en dag havde hans gode ven og vognmand, Nicolaj Nygreen Nielsen, en chauffør, der var blevet syg. Jesper Eggers gik med til at tage rattet i en periode – og så kender man jo historien…
»Det bed i mig,« konstaterer Jesper.


»Det var friheden, der trak i mig. Der er selvfølgelig et program, der skal nås, men der er ingen, der bestemmer, om du står op kl. 7 eller 8, bare du sørger for at nå det, du skal.«


Han har nu kørt fast som chauffør i tre år. Opgaverne er fast kørsel til Norge –
eller i hvert fald i nordgående retning.


»Jeg startede min chaufførkarriere med at køre Oslo Fjord, som det hedder. Man må jo ikke kalde det Norge, hvis ikke man kører til Nordnorge. Det er der i hvert fald nogle, der mener,« siger Jesper med et lille smil.
Han kører skiftevis to-turs-uger og tre-turs-uger, hvor han runder Oslo og retur. Og rytmen passer ham fint. Det er primært køkkener fra Kvik og tekstilvarer fra Stof & Stil, der læsses på ladet.


Selvom vogntoget kører nordpå, hvor vægtgrænserne ikke står tilbage for de danske, så er det alligevel ”kun” et 6-akslet vogntog. Samtidig er valget på DAFs største motor på 13 liter – men dog kun med 460 hk, hvor DAF ellers har en topmodel med 510 hk.


»Jeg vejer aldrig mere end 13-14 ton, når jeg kører ud. Normalt ville det måske være mere oplagt med en 510, men vi har ikke brug for alle de heste, og så er det mere økonomisk med en 460’er,« forklarer chaufføren.


»Jeg mærker ikke, at der mangler noget trækkraft. Jeg kommer da både op og ned. Det kan selvfølgelig være, at man skal køre noget andet på et tidspunkt, men som det er nu, passer det fint til vores kørsel.«

Klar til andre opgaver
Der er dog taget højde for, at tiderne kan skifte. Fx er vogntoget opbygget med en indlæssehøjde på 286 cm hele vejen rundt.
»Det passer godt til fx træ, hvis man skulle ud og køre noget andet.«


Hængeren er desuden udstyret med lift i stedet for standard bagdøre.


»Indlæssehøjden og liften er kun lavet til, hvis man skulle ud og køre noget andet. Det er som sådan ikke nødvendigt til det, vi laver nu, men det er jo godt at have og giver nogle flere muligheder,« konstaterer Jesper Eggers.


Uanset fremtidens kørsel er både chauffør og vognmand altså godt klædt på til opgaverne i de kommende år.


»Jeg er rigtig glad for det, vi i fællesskab har fået opbygget. Og jeg har fået at vide, jeg skal køre mange år i den her,« siger Jesper med et smil.

Artiklen er en del af temaet Forsidebilen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064