23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Maut-pengene ruller ind

I første halvår af 2016 har lastbiler kørt 13,3 procent flere kilometer på tyske veje, som er omfattet af maut-betalingssystemet, sammenlignet med samme periode året før. Det viser nye tal fra Bundesamts für Güterverkehr (BAG) ifølge eurotransport.de.

Væksten i kilometer skal først og fremmest ses i lyset af to ting:

1. juli 2015 udvide de tyske myndigheder maut-vejnettet til at omfatte yderligere 1.100 kilometer firesporede landeveje – de såkaldte Bundesstrasse.

1. oktober 2015 blev vægtgrænsen for, hvornår et køretøj er maut-pligtig, sat ned fra 12 tons tilladt totalvægt til 7,5 ton.

Det er naturligt nok stadig tyske lastbiler, der tegner sig for de fleste maut-kilometer – mere præcist 58,8 procent står tyske lastbiler selv for. Polske lastbiler er udenlandske ”topscorer” med 14,6 procent, mens tjekkiske lastbiler står for 4,3 procent af de kørte maut-kilometer. Hollandske og rumænske lastbilers andel er på hver 3,2 procent.

Nye lastbiler Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.187