23948sdkhjf

EU slæber Danmark for domstolen

EU slæber nu Danmark for domstolen i striden om de danske fortolkninger af reglerne for cabotagekørsel.

EU-Kommissionen mener at reglerne skal fortolkes sådan, at chaufførerne har ret til at fylde gods både på og læsse gods af flere gange og kun regne det for én ”tur”, hvorimod Danmark, med de skærpelser der kom under den tidligere regering, har begrænset antallet af af- og pålæsninger. EU mener, at chaufførerne dermed rammer loftet på tre ture inde for syv dage for hurtigt.

Hos DTL opfordrer man transportminister Hans Chr. Schmidt til at stå fast over for EU.

»Jeg er slet ikke overrasket – vi forventede jo dette. Men i DTL står vi klippefast på det her: Cabotagereglerne er ikke lavet for at man skal køre de facto løbende og permanent indenrigskørsel i et andet land. Det er hvad der sker i praksis. Og derfor er der ingen vej uden om. Den danske regering må stå fast overfor EU og tage sagen hele vejen igennem,« siger DTL-direktør Erik Østergaard.

I september sendte EU-Kommissionen en såkaldt åbningsskrivelse til de danske myndigheder for at få Danmark til at rette ind. Ellers ville sagen gå videre til EU-Domstolen, lød det. Samme besked modtog Finland. Finland er i færd med at justere deres nationale regler, Danmark er ikke – og det er derfor, sagen nu er vokset.

»Jeg oplever egentlig, at både EU-Parlamentet og Kommissionen er blevet langt mere bevidste om problemerne med unfair konkurrence, ulovlig cabotage, systematisk 3. landskørsel osv. Men systemet arbejder langsomt, og derfor ser vi nu de sager. Men sagerne vil også trække ud – så derfor er der kun ét svar på beskeden: Vi lader sagen gå helt til tops. Og så må vi sikre bedre regler i mellemtiden,« siger Erik Østergaard.

Hans Chr. Schmidt har tilkendegivet, at regeringen vil stå fast på den danske fortolkning.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096