Vognmænd jubler over nye regler
Den 12. april vedtog Folketinget, at lastbiler pr. 1. juli 2016 må følge skiltningen af hastighed i byzone. I dag må lastbiler, uanset at den skiltede hastighed i byzone er for eksempel 60 eller 70 kilometer i timen, højest køre 50. Det vækker glæde i DTL, der i mange år har haft ensretning af hastigheder i bymæssig som mærkesag.
»Vi har brugt rigtig mange kræfter gennem årene på at få afskaffet den køretøjsbestemte hastighed for lastbiler – især da den tekniske udvikling og ulykkesstatistikkerne i øvrigt har kunnet godtgøre, at der ikke er noget trafiksikkerhedsmæssigt problem ved dette,« siger adm. direktør i DTL, Erik Østergaard i en pressemeddelelse.
Fremkommelighed og sikkerhed
»Det er efter DTLs opfattelse i alles interesse, at trafikken så vidt muligt følges ad. Både af hensyn til fremkommeligheden og trafiksikkerheden, og fordi det er et godt signal til chaufførerne, så man ansporer den tunge trafik til at køre der, hvor man gerne ser den afviklet - nemlig på byens ringveje. Dér er hastigheden typisk skiltet med mere end 50 kilometer i timen,« siger DTL-direktøren.
Erik Østergaard glæder sig også over, at en bred kreds af partier, S, DF, V, LA, RV og KF peger på den nuværende forskel på hastigheden mellem lastbiler og den øvrige trafik på landeveje og motortrafikvej, hvor lastbiler og vogntog ikke må køre hurtigere end 70 km/t., mens den generelle hastighedsgrænse for andre er 80 km/t. Partierne vil have regeringen til, at undersøge de trafikale effekter heraf nærmere, med henblik på, at der i andet halvår 2016 kan fremsættes lovforslag om, at lastbiler og vogntog også må følge den øvrige trafik på landeveje og motortrafikveje og dermed køre 80 kilometer i timen.