23948sdkhjf

Gode erfaringer med højresving

Det går ikke ud over trafiksikkerheden, hvis man giver cyklister lov til at svinge for rødt i udvalgte lyskryds. Det viser et forsøg i 33 kryds fordelt over hele landet, som Vejdirektoratet har udført.

Hvis flere skal vælge cyklen, skal det være så nemt og sikkert at komme frem på den tohjulede som muligt. Derfor har Vejdirektoratet, som led i arbejdet med Transport- og Bygningsministeriets cykelstrategi, i et forsøg ladet cyklister svinge til højre for rødt i udvalgte lyskryds.

På statsveje


De udvalgte kryds er fordelt på statsveje over hele landet med fokus på de større byer, hvor der er flest cyklister, og konklusionen på forsøget er klar.

Der er ikke sket en stigning i antallet af ulykker på de hjørner af lyskrydsene, hvor man har tilladt cyklister at svinge til højre for rødt, selv om antallet af højresvingende cyklister for rødt steg med op til 30 procent under forsøget.

»Cyklister har ligesom andre trafikanter brug for at komme hurtigt frem. Med muligheden for højresving for rødt i udvalgte lyskryds kan vi på en nem måde give cyklisterne mulighed for at fortsætte kørslen, hvis der er fri bane. Men det kræver også her, at cyklisterne optræder hensynsfuldt,« siger transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt.

Ikke muligt alle steder


Rigspolitiet ser ingen problemer i fortsat at tillade højresving for rødt, så længe de udvalgte kryds lever op til kriterierne.

At lade cyklister svinge til højre for rødt vil dog langtfra være en mulighed i alle lyskryds. Det kan udelukkende ske i kryds, hvor en række kriterier er opfyldt. Blandt andet skal cykelstien på vej ind i krydset kunne deles i en højresvingsbane og en ligeudbane, cykelstien skal fortsætte efter svinget, og der bør ikke være for mange fodgængere i krydset.

Muligheden for at svinge til højre for rødt lægger et ansvar på cyklisterne.

”Der, hvor cyklisterne får lov til at svinge til højre for rødt, er det vigtigt, at de tager hensyn. De skal vente med at køre, til der er fri bane, så de ikke kører ind i fodgængere eller de cyklister, der kører gennem krydset for grønt,” siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

Forsøget med højresving for rødt har kørt siden november 2013 og er blevet evalueret i december 2015. Evalueringen er lavet ud fra observationer, systematiske registreringer af konflikter mellem trafikanter og analyser af politiregistrerede ulykker.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063