23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Scania også klar til ny olie

Scania giver nu også grønt lys for, at lastbiler og busser, der opfylder Euro 5-normen, samt udvalgte lastbiler og busser, som opfylder Euro 6-normen, kan køre på det genanvendelige brændstof hydrogeneret vegetabilsk olie (HVO). Når dette brændstof bruges i dieselmotorer i stedet for dieselolie, reduceres CO2-emissionerne med 85 procent.

Kemisk set er brændstoffet næsten identisk med konventionel dieselolie, men når det anvendes i dieselmotorer, giver det mulighed for at opnå en reduktion af CO2-emissionerne på 85 procent. På nuværende tidspunkt er merprisen for HVO i Sverige typisk under en krone, mens merprisen i Danmark er 4-5 kroner grundet brændstofafgifter. Olieskiftintervallerne er uændret for HVO sammenlignet med almindelig diesel.

For Scania var første skridt godkendelse af brug af HVO-brændstof i Euro 5-lastbiler og -busser, uanset kørselstype. Hvad angår Euro 6, skal der først udføres en række tests i samarbejde med et antal udvalgte større svenske transportvirksomheder.

»Hydrogeneret vegetabilsk olie er en interessant type brændstof, som har eksisteret i nogle år, men det tager tid at få gjort brændstoffet tilgængeligt idet både produktion og distribution har været begrænset,« siger Jonas Nordh, øverste chef for Scania i de nordiske lande.

»Hos Scania betragter vi på nuværende tidspunkt primært hydrogeneret vegetabilsk olie som et supplement til vores gasmotorer og til vores FAME- og RME-biodieselmotorer. Vi har også bebudet, at vi er i gang med at udvikle Euro 6-motorer til ED95 (Etanol). Hvis det er meningen, at købere af transportydelser og bilindustrien skal arbejde sammen og sikre markant reduktion af CO2-udslippet, er det nødvendigt, at vi får afdækket alle muligheder,« siger Nordh.

[add:467]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.069