23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Laver venstrekørsel på motorvejsbro

En helt ny trafikløsning introduceres nu i Danmark.

Rampekrydset ved tilslutningsanlæg 52 i Odense SV bliver ombygget til et Dynamisk Ruderanlæg. Her bytter trafikken bane til venstrekørsel henover motorvejen for derved at sikre konfliktfri venstresving og samtidig skabe bedre plads til bilisterne i alle retninger.

Trængsel og kø gør det i dag besværligt at komme til og fra Fynske Motorvej via rampekrydset ved tilslutningsanlæg 52 i Odense SV. Krydset fremstår som et sædvanligt ruderanlæg med to signalregulerede kryds - ét på hver side af motorvejsbroen.

Nu gør Vejdirektoratet noget ved problemerne ved at introducere en Danmarkspremiere i trafikken. Rampekrydset bliver bygget om til et Dynamisk Ruderanlæg. Denne krydstype er blandt andet blevet introduceret i USA.

I det kommende dynamiske ruderanlæg bytter trafikken bane til venstrekørsel henover Fynske Motorvej. På den måde kan man afvikle mere trafik lettere, da der ikke er nogen konflikt mellem venstresvingende og ligeud kørende biler. Den højresvingende trafik afvikles på sædvanlig vis i det signalanlæg, hvor de øvrige trafikanter skifter bane.

Med denne løsning kan man afvikle væsentlig mere trafik, uden at den eksisterende bro skal ændres.

Arbejdet med at bygge det nye dynamiske ruderanlæg starter forventeligt i løbet af efteråret 2015 og forventes afsluttet inden udgangen af 2017.

En video forklarer pricippet for kørsel i et Dynamisk Ruderanlæg

:

http://publisher.qbrick.com/Embed.aspx?mcid=FDF5B52C23A887EA&width=640&height=360

[add:479]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|