23948sdkhjf

Transport-chok: Tysk mindsteløn gælder for alle

Den nye tyske lov om mindsteløn har skabt rystelser i den danske transportbranche, hvor flere organisationer er bestyrtet over udsigten til, at de nye regler ser ud til at gælde for alle chauffører, der kører på tyske veje – uanset transportens afgangssted og destination.

Udenlandske – og herunder danske - vognmænd og transportvirksomheder, der udfører landevejstransporter til/fra eller i Tyskland, gør sig klogt i at sætte sig godt ind i den nye mindstelønslov, som Tyskland indfører fra 1. januar 2015.

Efter reglerne er det bl.a. fastsat ved lov, at alle ansatte (over 18 år) i tyske virksomheder inden for alle brancher mindst skal oppebære en grundløn på 8,50 euro pr. time. Mindstelønnen omfatter alt lønarbejde i Tyskland, og omfatter ikke tillæg, som for eksempel udefradrag (diæter, særlige tillæg, præmier mv.).

"Helt uacceptabelt"

Loven gælder ikke kun for tyske vognmænd og tyske virksomheder, men for alle udenlandske virksomheder, der udfører arbejde på tysk jord. Loven gælder således for både tyske og udenlandske vognmænd og speditionsvirksomheder, der har landevejstransporter i Tyskland, til/fra Tyskland og gennem Tyskland.

At kravet om mindsteløn gælder alle firmaer, der opererer i Tyskland, kommer bag på mange i den danske transportbranche – bl.a. DI Transport og ATL, der mener, at reglerne vil pålægge ”transportører helt uacceptable administrative byrder”, og at det nye tyske tiltag er i strid med EU-retten og de grundlæggende principper om fri bevægelighed.

Også hos Danske Speditører er man i lettere chok over de nye regler:

»Implementeres den nye lov i sin nuværende form, vil dette medføre en forvridning af dansk erhvervslivs konkurrenceevne på den internationale scene,« lyder det fra Peter Nielsen, politisk chef i Danske Speditører, i organisationens nyhedsbrev.

»Loven, som den fremstår nu, er uigennemsigtig og vil medføre uoverskuelige økonomiske og administrative byrder for dansk erhvervsliv,« mener Peter Nielsen, og speditørerne opfordrer den danske regering til at tage sagen op over for de tyske myndigheder.

Den internationale organisation for vejtransport, IRU, har bl.a. rejst sagen over for EU-Kommissionen for at få afklaret legaliteten af de nye tyske mindstelønsregler.

Disse krav gælder

I mellemtiden kan danske firmaer indstille sig på de nye krav, der altså træder i kraft fra årsskiftet 2014/2015. Ifølge DI Transport/ATL skal følgende oplysninger indgives af udenlandske transportvirksomheder til Bundesfinanzdirektion West i Köln, før man begynder en transport på tysk grund:

• Efternavn, fornavn og fødselsdato for den ansatte

• Starttidspunkt og forventet varighed af transporten på tysk grund.

• Adressen, hvor dokumenterne er opbevaret

• Et brev, hvori det attesteres, at efter anmodning vil arbejdsgiveren give bevis for, at mindsteløn er blevet udbetalt til chaufføren (første registrering)

Anmeldelsen skal sendes skriftligt og være på tysk. Den kan indeholde alle kørsler i en periode på op til 6 måneder.

Ændringer af planlagte transporter skal ikke anmeldes til tysk toldvæsen, når første anmeldelse er lavet.

Opbevaring af dokumenter

Arbejdsgiveren skal registrere start, slut samt varigheden af arbejdstimer på tysk grund senest 7 dage efter, at transporten er udført. Dette dokument skal opbevares i mindst 2 år på tysk eller udenlandsk grund. Hvis dokumentet er gemt i udlandet, skal der tilføjes garanter på, at de ønskede dokumenter er tilgængelige for den tyske told.

[add:352]

[add:466]

[add:450]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078