23948sdkhjf

DTL: Bøder ligegyldige hvis erhvervet forsvinder

»Mens ITD jamrer over bødestørrelserne for bagateller, ser de gennem fingre med, at erhvervet undermineres.«

Så skarpt tegner DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard situationen op efter et flertal bestående af regeringspartierne og Enhedslisten fredag vedtager en skærpelse af bødesatserne for overtrædelse af cabotagereglerne og godskørselsloven, som indfører bøder på 5.000 kr. for mindre alvorlige overtrædelser, på 15.000 kr. for alvorlige overtrædelser og på 35.000 kr. for meget alvorlige overtrædelser.

Der er både gode og mindre gode ting i lovændringerne, mener DTL.

»Det gode er, at forhøjelserne af bødestørrelserne for ulovlig cabotage er markante. Det er en vigtig sejr for DTL og for de vognmænd, der ønsker fair konkurrence i en dansk transportsektor, der kører på ordnede vilkår. Det knap så gode er, at bøderne også hæves for en række mindre forseelser. Det har DTL hele tiden påpeget,« siger Erik Østergaard.

»Vi har ved flere lejligheder gjort transportministeren opmærksom på, at vi bakker utvetydigt op om den skærpede kurs mod ulovlig cabotage. Og DTL har ligeledes ved flere lejligheder gjort opmærksom på, at den samlede pakke af lovændringer og bødeskærpelser ikke var hensigtsmæssig og altså rammer skævt. Det har et flertal i Folketinget så ikke ment.«

Hykleri i branchen

På et samråd i Transportudvalget i går kom det frem, at der er registret godt 400 sager om ulovlig cabotagekørsel siden 2010. Men problemet er reelt langt større, fordi mange ikke fanges i kontrollerne, mener Erik Østergaard.

»Så jeg synes, det er rent hykleri, når visse aktører i vognmandsbranchen klynker over bødestørrelserne for bagateller. Jo, det er da ærgerlige penge – men man kan jo undgå det, hvis man har tingene i orden. Og i DTL har vi ikke fået henvendelser om den slags sager, der udløser bagatelbøderne. Problemet er jo den ulovlige cabotagekørsel, og jeg fatter ikke de organisationer, der er parat til at sælge hele erhvervet.«

»For vognmænd, der ikke selv bedriver ulovlig cabotage, risikerer den umiddelbare virkning af lovændringerne jo også at handle om de mindre forseelser. Lokalformændene deler derfor DTL’s kritik af lovpakkens sammensætning. Men i baglandet er man selvfølgelig også optaget af at få gjort noget ved den ulovlige cabotagekørsel. Og hvis man ikke får slået hårdt ned på det, så er det hele transporterhvervet, der er på spil, og så kan det være ligegyldigt, hvor store bøderne i øvrigt er,« slutter Erik Østergaard.

[add:433]

[add:432]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14