23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Transportkrig med Rusland

Kontroverserne mellem Rusland og EU på transportområdet er spidset til i den seneste tid, hvor den internationale garantiorganisation IRU har henvendt sig til topfolkene i FN og EU om de russiske overtrædelser af TIR-konventionen.

I sommer meddelte de russiske toldmyndigheder, at man ville stille krav til lastbiler, der kørte ind i Rusland under TIR-toldtransitordningen, om, at de nu skulle stille ekstra garantier for godset. Det er ellers ikke tilladt ifølge TIR-konventionen.

Det blev mødt med protester, hvorefter Rusland indskrænkede kravet til kun at gælde toldområderne i Fjernøsten, Sibirien, Ural og Volga. Men nu har russerne meddelt krav om garantistillelse ved grænsen også i Moskva-regionen og den nordvestlige region, der handler en del med Vesten.

Det kan berøre dansk eksport til Rusland med lastbiler. Kun meget få danske lastbiler kører til Rusland - primært dyretransporter - men en del speditører sender transporter dertil med udenlandske vognmænd.

TIR-ordningen har eksisteret i 50 år , men forventes helt at ophøre i Rusland pr. 1. december, da de russiske toldmyndigheder har opsagt samarbejdet.

[add:352]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|