23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Tysk transportbranche kræver handling

Den overraskende spærring for lastbiler på Rader Hochbrücke over Kieler-kanalen ved Rendsborg får nu den nordtyske transport- og logistikbranche til at kræve øjeblikkelig handling.

Den vigtige bro er totalt spærret for lastbiler i de kommende fire måneder på grund af omfattende skader på de bærende konstruktioner - og det betyder, at mange  transporter må ad omveje på op til to timers ekstra kørsel.

Brancheforeningen for transport og logistik i Slesvig-Holsten har derfor fremsendt en 10-punkts plan til myndigheder og politikere. Foreningen kræver ukonventionelle løsninger for godstransporten, og det skal være her og nu.

Drop weekend-forbuddet

Et af forslagene er at ophæve weekend-kørselsforbuddet for lastbiler, og et andet er, at det skal være tilladt at køre med farligt gods gennem Rendsborgs kanaltunnel. Endvidere forlanger foreningen, at alle kanalfærger skal sejle i 24-timers drift, indtil broen igen er køreklar for lastbiler.

Formanden for transport- og logistikforeningen, Peter Boyens, ønsker også et arbejdet fremskyndes. I en henvendelse til delstatens trafikminister kræver Peter Boyens, at reparationsarbejdet skal ske i alle døgnets 24 timer – syv dage om ugen.

Der vanker bøder

Politiet har i øvrigt skruet bissen på over for lastbilchauffører, der nærmer sig broen. I god tid før broen er der opsat store skilte med omkørsels-anvisninger. Men en del chauffører respekterer det ikke - sandsynligvis fordi de ikke forstår sproget.

Derfor er politiet nu massivt til stede for at gelejde lastbilerne til de rigtige afkørsler – men bryder en chauffør anvisningerne, så vanker der klækkelige bøder til chauffør og vognmand.

[add:352]

[add:408]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|