23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Volvos 16 liters motor kommer næste år

Volvo Trucks har lanceret nye lastvogne med Euro 6-motorer – fra den mindste 5-liters motor til 13-liters motoren til tunge opgaver. Kunderne må dog vente til begyndelse af foråret 2014 på en Volvo-lastvogn med 16-liters motor og med I-Torque-drivlinen til 13-liters motoren. 

I udvalget af motorer til tunge opgaver, D11, D13 og den kommende D16 har Volvo Trucks bevaret SCR-katalysatoren (Selective Catalytic Reduction) til at opfylde Euro 6-kravene. Derudover har Volvo Trucks forbedret katalysatorbelægningen på SCR-enheden og AdBlue-indsprøjtningssystemet.

For at opfylde Euro 6-kravene skal varmen i udstødningssystemet holdes på et mere eller mindre konstant højt niveau. Volvos Trucks kombinerer derfor SCR-løsningen med ikke-kølet EGR (Exhaust Gas Recirculation) og et dieselpartikelfilter (DPF) i D11 og D13 Euro 6-motorerne. Den teknologiske løsning for D5- og D8-motorerne er en kombination af det kølede EGR-system, partikelfilteret og SCR.

Euro 6-motorer fra Volvo Trucks:

- I september 2012 begyndte Volvo Trucks salget af sin første Euro 6-motor, en D13-enhed med 460 hestekræfter.

- I juni 2013 vil salget af de nye D5-, D8-, D11- og D13-motorer gå i gang.

- I begyndelsen af foråret 2014 vil Volvo-lastvogne også kunne fås med en 16-liters motor og I-Torque-drivlinen til 13-liters motoren.

[add:407]

[add:408]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|