23948sdkhjf

Jull certificeret som Grøn Transportvirksomhed

Vognmand Thomas Jull Olsen, Sorø, arbejder med en række grønne initiativer, og virksomheden bliver nu, som første transportør af sin art på Sjælland, certificeret som Grøn Transportvirksomhed af Trafikstyrelsen.

Thomas Jull Olsens knap 20 lastbiler, der primært kører med bl.a. grus og sten, skal i det kommende år reducere CO2-udslippet, ved at der gennemføres en række initiativer.

Åben dialog med chauffører

Virksomhedens chauffører kommer på kursus i energieffektiv køreteknik, og der vil løbende blive fulgt op bl.a. ved ophængning af ugentlige lister, der viser den enkelte bils brændstofforbrug pr. kilometer, samt råd til energirigtig kørsel. Der laves også en ny medarbejderhåndbog, bl.a. med en politik for reduceret tomgang og regelmæssig måling af dæktryk.

»Det er oplagt at vores kunder og samfundet som helhed stiller krav til vores erhverv. Vi har derfor taget handsken op, og prøver nu ad denne vej at nedbringe såvel brændstofforbrug, spildtid og CO2-udslippet. Det kan kun ske ved en god og åben dialog med vores dygtige chauffører«, siger direktør Thomas Jull Olsen.

Automatiske rullepresenning testes

Virksomheden deltager dette efterår i et pilotprojekt med montering af en automatisk rullepresenning. Den erstatter de traditionelle presenninger, der i praksis kun bliver brugt, når det er strengt nødvendigt. Årsagen er, at de er besværlige og tidskrævende at arbejde med.

Det nye system har den fordel, at presenningen kan monteres på et halvt minut. Presenningen reducerer turbulens og dermed vindmodstand, både når man kører med læs og med tomt lad. Foreløbige erfaringer viser, at man kan spare 10 til 15 pct. brændstof ved at køre med presenningen over et tomt lad. I projektet er Thomas Jull Olsen med til at gennemføre mere præcise tests af den brændstofbesparende effekt.

Udover besparelser på brændstof og CO2-udledning, kan man også spare seks til otte minutter hver gang, der læsses.

Flere tiltag

Hos Thomas Jull Olsen optimeres kørselsmønsteret også løbende via et flådestyringssystem. Der er installeret GPS tracker i alle køretøjer, der bl.a. registrerer nøgletal for dieselforbrug, tomgangstid, hastighed og hårde opbremsninger. Desuden er der sat gang i en udskiftning af diverse læssemaskiner med henblik på reduktion af brændstofforbrug med en forventet besparelse på tre liter diesel i timen.

[add:38]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063