23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Udkants-vognmand: Vi lukker i 2015

Udsigten til en årlig ekstra-regning på 1,7 mio. kr. fordelt på virksomhedens seks lastbiler er mere, end vognmand Per Jeppesen fra Aabybro har tænkt sig at stå model til.



Derfor regner han med at dreje nøglen om i vognmandsforretningen, hvis de skitserede lastbil-afgifter på km-basis, som regeringen har lanceret fra 2015.



»Det eneste, vi hører fra branchens organisationer, er, at vi skal sende regningen videre til forbrugerne. Men alle i vognmandsbranchen ved, at det ikke bare er så let,« siger Per Jeppesen til Lastbil Magasinet.



Selvom de nye afgifter baseret på kørte kilometer ser ud til at være ens for alle, og dermed ikke burde rykke det store i den indbyrdes konkurrence i branchen, så mener vognmanden fra Aabybro, at det vil ramme særligt hårdt i yderområderne.



»Når kunderne kan se, at transporten bliver dyrere pr. km, så vil de samle sig endnu mere centrale steder. Jeg har talt med flere kunder og industrivirksomheder i det nordjyske, og de siger alle det samme. Yderområderne vil blive endnu mere udtyndet, også transportmæssigt,« mener Per Jeppesen.



Med opråbet vil han gerne være med til at sætte mere gang i debatten om de planlagte afgifter på transportbranchen - og ikke mindst på, hvordan det vil forskubbe transportbranchen mere fra land til by.



»Det er et element, der totalt har manglet i debatten. Og det er ikke bare, fordi jeg er nordjyde, at vi skal snakke om. Det kommer til at ramme hele vejen rundt i landet,« siger Per Jeppesen, der har drevet sit vognmandsfirma i 20 år.



Selv er han som sagt ikke i tvivl om konsekvensen. Han står fast på, at han er klar til at lukke biksen, hvis afgifterne bliver en realitet, som de hidtil er skitseret. Med den nye model skal staten hive 2,8 mia. kr. ud af transportbranchen imod de 370 mio. kr., som vejafgiften i dag sørger for.



»Vi investerer ikke i mere materiel de næste to år. Ingen nye lastbiler, trailere, trucks eller noget. Jeg er meget rystet over, at samfundet på den måde skal gå ind og pålægge os afgifter i den størrelsesorden. Så må vi lukke forretningen, hvis det står ved magt,« siger Per Jeppesen.



For nylig kom det dog frem, at lastbil-afgiften var en af de afgifter, som for øjeblikket er oppe til ekstra overvejelse internt i regeringen. Muligvis bliver afgiften dermed blødet op i nogen grad, men endnu er der ikke kommet nogen officielle udmeldinger.



Rygterne får dog en anelse humør tilbage i den nordjyske vognmand.



»Det er da positivt nyt. Hvis afgiften bliver taget af bordet eller skåret meget kraftigt ned, så får jeg da pludselig lyst til at kæmpe for det igen. Vi må se, hvad det ender med,« konstaterer Per Jeppesen.



[add:375]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063