DEBAT: Svar fra Tommy G.
Kære Christian Jensen, formand for FDL.
Du skriver at det er administrationen man betaler for i en vognmandsforening og ikke en del af kørslen. Det er der nok noget om, men når alt kommer til alt, er der jo stadig flere og flere der skal have en bid af kagen, og til sidst kan man jo sige, at hvis en vognmandsforening synes det er så godt det hele, kunne de jo selv købe nogle biler og søge om tilladelser og se, hvor lidt det giver i dag.
Nu synes jeg også, at vi skal se på hvordan en vognmandsforening bliver drevet, fordi mange af de kørselsledere, som står for transporten i en vognmandsforening er nogle, som har stået for det i mange år, og jeg mener, at hvis I ser på det som en helhed, er det altid de samme, der kører godset, fordi den ene hånd hjælper altid den anden, og det betyder, at det altid er de gamle ræve, der laver aftaler om, hvem der skal køre med godset, fordi det er jo dem, der har været længst i faget, som bestemmer.
Så derfor en opfordring til alle kommuner i Danmark, lav en hjemmeside, som kun drejer sig om transport for fremmed regning og lade de vognmænd, som stadig har mod på at drive en forretning, give et bud på, hvad de kan gøre det for, så vil det nemlig være ens for alle.
Hvis vi nu siger Skive Kommune der for ca 3 år siden både havde 2- og 3 akslede lastbiler kørende rundt og lege vognmænd med deres egen gods. Lige netop denne episode skrev jeg en lille ting om i Skive Folkeblad, at for de penge, de brugte på at køre og hente både sand og grus til lager, hvor de havde 8 m3 med, kunne vi levere 22 m3 for samme transportpenge, som de brugte med deres biler.
Så i dag har Skive Kommune ikke så mange biler længere fordi de fandt ud af, at det er da billigere at sende en vognmand til det, når vi skal bruge det, og når man bruger en vognmand til sin transport, er man jo også uden for ansvar af fx overlæs, køre-hviletider, rep. og vedligeholdelse, lønninger og sygedage samt en masse mere.
Vi vil også sige, at vi også er medlem af FDL & DTL, da vi jo også er trafiksikker virksomhed godkendt d. 18-06-2008. Og overenskomstaftale med 3F Skive Afd.
Du skriver lidt om cabotagekørsel i Danmark - dette er et alvorligt problem, som vi alle skal prøve at få løst sammen, men det vil tage en masse tid, men det er vi bare nødt til at finde ud af.
Jeg håber du fik lidt ud af dette her og håber at du vender tilbage med din mening om dette.
Kære Henning Lauritsen
Tak for dit indlæg.
Vi har været medlem i Holstebro Vognmandsforening før, men når man har forretning i yderkanten af Holstebro Kommune er det jo ikke os, I ringer til. Det er stadig de store firmaer, som har det, jeg kalder for sammenhold imellem vognmænd, som har kendt hinanden i mange år.
Til møderne i en vognmandsforening kan man blive så enige om hvad der skal ske og hvad de forskellige ting koster, men når man går hver til sit, dolker man hinanden i ryggen. Så er det jeg siger, hvor er det sammenhold som det kunne være rart at have. Det er der kun ved de vognmand, som holder det hele for dem selv, og det er ikke bare jer, men også Skive Vognmandsforening, og vi har aldrig været ude og køre hverken for Holstebro Vognmandsforening eller Skive Vognmandsforening, selvom vi har været her siden 2008.
Kære Bjarne Jessen.
Du har helt ret, Bjarne, de penge som vognmandsforeningerne får er en % del af omsætningen som går til administration og møder samt julefrokost hvert år, hvor det går rigtig godt fra start, men nogen gange ender i uoverensstemmelser og ballade.
Det er ikke noget at betale for, nej, brug pengene på jeres chauffører eller hustru, en god fest eller weekendophold, for det er jo dem, der trækker det store læs, og dem, der mangler os, når vi er på landevejen.
Tommy F. Gertsen
Sebstrupvej 2, Sebstrup
7800 Skive
[add:237]