ITD byder dumping-udvalg velkommen
Regeringen har nedsat et udvalg, som skal granske mulighederne for en forstærket indsats mod social dumping, og ITD tager godt imod oplægget.
»Det er fornuftigt med et embedsmandsudvalg, som kan vurdere de faktuelle forhold, før der lovgives politisk. Det vil forhåbentlig sikre, at nye tiltag tager afsæt i, hvad der kan administreres i praksis, og hvad der ligger inden for EU-lovgivningen,« siger adm. direktør Jacob Chr. Nielsen fra ITD.
Ikke yderligere liberaliseringer nu
ITD-direktøren ser som udgangspunkt positivt på tiltag, der kan begrænse ulovlig konkurrence på de danske veje og sikre, at udenlandsk arbejdskraft ikke udnyttes og misbruges.
»Udgangspunktet for en forstærket indsats bør være at håndhæve de nuværende regler. Det må handle om at finde de enkleste og mest effektive metoder til at sikre, at de bliver overholdt,« siger Jacob Chr. Nielsen med henvisning til cabotagereglerne, som regulerer de udenlandske lastbilers adgang til nationale kørsler.
Han understreger, at tiden ifølge ITD hverken er til at lempe cabotagereglerne eller stramme dem.
»En kontrolleret adgang til cabotagekørsel, som vi har i dag, er med til at skærpe konkurrencen i markedet og sikre, at transportkapaciteten bliver udnyttet optimalt. Men vi må være realistiske og erkende, at der er et stykke vej, før vi er klar til at frigive cabotagekørslen fuldstændigt i Danmark,« siger Jacob Chr. Nielsen.
RUT-registrering er lig med kaos
Han advarer imod at inddrage RUT-registret i bekæmpelsen af ulovlig cabotagekørsel – som har været nævnt som et af de emner, som udvalget skal kigge på. Udlændinge skal i dag tilmelde sig registret, hvis de midlertidigt driver virksomhed eller arbejder i Danmark inden for eksempelvis håndværk eller landbrug. Bl.a. DTL og 3F har i debatten om cabotage talt for, at også udenlandske chauffører skal registrere sig.
»Omkring 3500 udenlandske lastbiler krydser dagligt Danmarks grænser. At lave en RUT-registrering af dem vil blive et helt uoverskueligt administrativt kaos i en branche, som i forvejen lider under meget tunge administrative byrder. Desuden er udenlandske transportører som udgangspunkt hverken afgifts- eller skattepligtige af cabotagekørsel i Danmark, hvilket gør ideen om RUT-registrering endnu mere uforståelig,« siger Jacob Chr. Nielsen.
[add:243]