23948sdkhjf

Nytårsudtalelse fra DTL

Den økonomiske krise vendte op og ned på hele verdenssamfundet. Transporterhvervet er samfundets termometer, for hvis der ikke er vækst og udvikling i samfundet, så er det her, man først kan måle tilstanden. Uden vækst og udvikling ingen transport. Det så vi ret hurtigt, da krisen ramte os i tilbage i 2008. Og krisen er ikke overstået. Forbruget er gået i stå, boligmarkedet står stille, byggeriet er på lavt niveau, og Euroen er under stærkt pres. Både den finansielle sektor og det øvrige erhvervsliv begynder at tale om, at det moderne samfund nu går ind i en mangeårig isvinter, hvor det, vi har kendt til af opsving og gang i hjulene, vil blive afløst af nærmest en depression på alle markedsområder.

DTL – og senere andre organisationer – har udtalt, at vi nu befinder os ved en skillevej eller en korsvej. Vi skal som organisation tage stilling til, om en fuldstændig liberalisering af transportmarkedet er vejen ud af den økonomiske suppedas, eller om vi gennem en fornuftig tilbageholdenhed og krav om lige konkurrencevilkår på markedet, kan bevare dansk landtransporterhverv. For det er dét, det handler om, hvis det står til DTL. Vi er sat i verden for at kæmpe for danske transportvirksomheders ret til at eksistere på egen grund. Og danske virksomheder betyder også danske arbejdspladser og dermed dansk beskæftigelse. Det har både regering og opposition slået på.

DTL ønsker, som alle andre erhverv, et frit og åbent marked. Men vi forbeholder os ret til at udfordre de ulige konkurrencevilkår, som danske virksomheder udsættes for, på trods af de gode intentioner om, at markedet skal være lige for alle. Nogen kalder denne holdning for protektionisme og skadelig for den globale konkurrence. Men sagen er, at holder vi ikke fast i tømmerne og lader friheden til at konkurrere på ulige vilkår galoppere derudaf, så vil der ikke være danske transportvirksomheder i fremtiden. Det er DTLs grundsynspunkt.

Der er i transportens egen verden en stigende tendens til, at der også skal kunne foregå konkurrence på lønninger og social dumping og i værste fald ganske grove ulovligheder, som det er set ved politiets seneste kontroller. DTL mener absolut ikke, at det er vejen frem.

Men vi har også det synspunkt, at de kommende overenskomstforhandlinger ikke skal være en gavebod for arbejdstagerne. Det er den økonomiske situation ikke til. Men en god virksomhed kendetegnes ved, at der er ordnede forhold, og at de ansatte har anstændige betingelser.

Og vi kan godt tillade os at stille spørgsmålstegn ved, om total liberalisering på uens vilkår er vejen ud af den ganske katastrofale krise, som verden nu er på vej ind i. Det er vores pligt som organisation for de danske vognmænd. Derfor har DTL også i det forgangne år haft et samarbejde med organisationer i de nordiske lande og 3 andre EU-medlemslande, der har præcis den samme opfattelse af den skæve udvikling på det indre marked.

Det samarbejde vil vi i DTL fortsat udbygge med henblik på at skaffe det samlede transporterhverv bedre rammebetingelser.

Jørgen Egeskov Jensen
Formand for DTL

[add:319]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062