23948sdkhjf

DEBAT: Mere om cabotage-fortolkning

Lad det være slået fast fra første begyndelse, at FDL accepterer overhovedet ikke Lis Caspersen fra Trafikstyrelsen eller Ove Holms delvise accept af, at man sagtens kan udføre mere end 3 ture på 7 dage.

At Lis Caspersen kan udtale sig således, må være den totale afsløring af, at enten har man ikke forstået en brik af den lovgivning, man selv sidder og forvalter, eller også går man et bestilt ærinde for nogle bestemte grupper, som gennem deres ageren i det daglige transportmønster afslører deres ubændige trang til at forme cabotagereglerne efter deres eget behov og ønske.

Ove Holm er næsten lige så forkert på den, også selvom han prøver at reddde den på målstregen ved at drage en altafgørende del af lovgivningen om cabotage ind i sin udtalelse, nemlig bestemmelsen om, at cabotagekørsel må ikke antage karakter af en planlagt aktivitet.

Det er bare rigtig trist, at så fremtrædende personer, som Lis Caspersen såvel som Ove Holm gerne vil antages for at være, sender direkte forkerte oplysninger om en ret klar lovgivning, hvis det sorte er bogstaverne i loven.

Der er ikke noget at være i tvivl om, hvis intentionen er at ville følge loven i ord og intention. Cabotagekørsel må ikke have karakter af en kontinuerlig og planlagt aktivitet. Og en lovlig cabotageaktivitet kan kun ske i forlængelse af en international transport, hvor det er lovligt at udføre op til 3 nationale transporter, som skal være afsluttet senest 7 dage, efter aflæsningen af den internationale transport er afsluttet.

Sammenkæder man Lis Caspersens udtalelser med tidligere uklare udtalelser og handlinger fra Trafikstyrelsen, næres tvivlen om en objektiv tilgang til cabotagereglerne i ubehagelig grad. Og for Ove Holm og DTL må der forhåbentlig og i høj grad være tale om en julefinke, der røg af panden, som det kunne være beroligende for den ganske almindelige danske vognmand at få hevet ind igen med meddelelse om, at heller ikke DTL er i tvivl om, hvad der står i lovgivningen om cabotagekørsel.

Nemlig at det efter en lovligt afsluttet international transport, er lovligt at udføre op til 3 transporter, som skal være afsluttet senest 7 dage efter aflæsning af den internationale transport har fundet sted. Og ligeledes at et primært og gennemgående element i cabotageaktiviteterne er, at de ikke må have karakter af en kontinuerlig og planlagt aktivitet.

Mit største nytårsønske for de danske transportører er, at Trafikstyrelsen bliver en neutral lovforvalter i stedet for at ligge under for pres fra dem, der alene vil udnytte bl.a. cabotagereglerne til egen fordel og udnyttelse af billige vognmænd fra fjerne EU-medlemslande.

Christian Jensen, formand for FDL
Nordvej 12
9900 Frederikshavn

Et forslag: Den internationale transport bør have en varighed på 24/48 timer, kunne det måske hedde, forud for de 3 cabotageture, og så er det ud igen 24/48 timer. Så er der heller ikke nogen, der kan misforstå det, og de fleste kan vel klokken. Køre-/hviletidsreglerne er jo også sat op med timers hvil, køretid osv.

Told og skat har også klare regler, 24 timer væk fra DK, ellers ingen udefradrag. Så må de jo holde 24/48 timer med deres læs paller uden for DK, hvis de kunne tænke dem at komme ind for at køre 3 ture igen. Så jeg tror, det er den eneste mulighed med 24/48 timer, for som det er nu, kan kreative sjæle åbenbart nemt blive fristet til en palletur. Hvis det er måden at gøre det på, kan de jo lige så godt give cabotagen frit løb.

Lars Jørgensen, vognmand
Åbenråvej 14
6340 Kruså

[add:237]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078