23948sdkhjf

DTL: Mange spekulerer i cabotage-smuthul

Debatten om cabotagekørsel – og om hvad, der er ulovlig cabotagekørsel – er atter på dagsordenen. Senest har Trafikstyrelsen i kølvandet på Folketingets forespørgselsdebat i sidste uge om social dumping inden for transportbranchen udtalt til Lastbil Magasinet, at der sagtens kan udføres mere end 3 ture inden for 7 dage, når blot køretøjet har været ude af landet i mellemtiden, idet 7 dages perioden derved bliver ”nulstillet”.

»DTL anerkender denne tolkning fra Trafikstyrelsen, men det er ikke hele sandheden. For det er anført i EU’s Vejtransportfordring, at cabotagekørsel kun bør være tilladt, hvis den ikke udføres på en sådan måde, at der etableres en permanent eller løbende aktivitet i en anden medlemsstat,« siger DTL's erhvervspolitiske chef, Ove Holm, og fortsætter:

»Der er ingen tvivl om, at rigtig mange udenlandske virksomheder efterlever reglerne, men vi har en formodning om, at der er virksomheder, som har sat cabotagekørsel i system og spekulerer i ”nulstillings-finten”.«

Hvis en udenlandsk transportør udfører cabotageture permanent og løbende og i virkeligheden har sat cabotageturene i system med det hovedformål at kunne udføre indenrigskørsel i Danmark uden at skulle etablere sig i Danmark, så er det ulovligt, påpeger DTL.

De norske og svenske myndigheder administrerer ifølge DTL også reglerne således, at cabotagekørsel, der ikke er midlertidig, men udføres permanent og løbende, er i strid med reglerne.

Hertil kan tilføjes, at proforma-smutture over grænsen blot for at kunne udføre mere cabotage er en overtrædelse af cabotage-reglerne. Cabotage skal være et led i en reel international transport for at forhindre tomkørsel. Det fremgår også af Trafikstyrelsens vejledning, der siger:


»Den internationale transport, der går forud for cabotagekørslen, skal have en sådan karakter, at den ikke primært har til formål at give mulighed for at anvende cabotagereglerne.«

»Der skal altså være tale om en reel international transport. En tur over grænsen med et læs tomme paller eller anden godsemballage, som bringes retur til en virksomhed, er ikke en reel international transport,« siger Ove Holm.

[add:322]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064