DTL: Afgift flytter blot trængslen
Erhvervslivet repræsenteret ved DTL, Dansk Erhverv og DI, gav på transportministerens konference om trængselsafgifter mandag udtryk for bekymring for, om en betalingsring nu bringer de trafikale lettelser og samfundsøkonomiske besparelser, der lå i alle kort hos foredragsholderne, oplyser DTL.
DTL's erhvervspolitiske chef, Ove Holm, kan slet ikke se, at den gevinst i trængselsreduktionen, der på konferencen blev henvist til, vil være noget, som erhvervslivet kan regne med ikke forsvinder ind i nye forhindringer for erhvervstransporten. Blandt andet et udtrykt ønske om en havnetunnel, som en medgift til trængselsafgifter, flød efter DTL's erhvervspolitiske chef Ove Holm opfattelse ud i det rene ingenting.
»Vi har fortsat en klar frygt for, at trængselsproblemerne blot flyttes fra bymidten i København til omfartsvejene, hvis der ikke kommer fornuftige alternativer til at køre igennem byen,« siger Ove Holm, der konkret ønsker noget tilbage til det erhvervsliv, der skal bidrage med store beløb til statskassen, uden at der på nogen måde er løfter om, at erhvervstransporten får nogen som helst glæde af at bløde fra tegnebogen.
Tre modeller
Transportministeriet præsenterede de tre modeller som konsulentvirksomheden Tetra Plan havde udarbejdet: En såkaldt ”Ring 2 model, hvor trafikreduktionen vil være op til 4 procent, en løsning med at afgrænse ringen til Københavns kommunegrænse med et trafikfald på 7 procent – med en variant, der medtager hele Amager i ringen – og en løsning, hvor Motorring 3 indgår som grænse med et trafikfald på 8 procent. Alle modeller har fordele og ulemper, der, som ministeren bedyrede, skal undersøges nøje.
»Jeg er overbevist om, at hvis vi indretter trængselsafgiften på den rigtige måde, så kan vi få bedre fremkommelighed på vejene, reducere luftforureningen og støjen fra trafikken og samtidig få midlerne til at gøre den kollektive trafik meget mere attraktiv,« har transportministeren sagt i både sine pressemeddelelser og også udtrykt på konferencen.
Ove Holm undrer sig over denne udmelding:
»Hvad vil ministeren egentlig? Nedbringe trængslen, som fx Københavns overborgmester Frank Jensen meget tydeligt sagde var hans ønske – eller reducere luftforureningen og støjen. Eller opkræve en skat? Nu må ministeren tone rent flag – og ikke blive ved med at spille på alle heste,« siger han.
[add:306]