23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Ros til udspil om ny infrastruktur

Infrastruktur er ikke blot vejbyggeri og skinner men skal bane vejen for effektiv, intelligent, bæredygtig og sikker transport - herunder sikre rastepladser. Gode transportforbindelser er fundamentet for vækst og beskæftigelse i Europa.

Det er kort fortalt budskabet i EU-Kommissionens nye forslag til, hvordan EU vil bruge ca. 32 milliarder euro til at forbedre infrastrukturen fra 2014-2020

»Vi kan ikke være mere enige,« siger DTL's adm. direktør Erik Østergaard.

I en fremtidsorienteret satsning på infrastruktur for transport har EU-Kommissionen 19. oktober fremlagt sit forslag til, hvordan EU bør bruge sine penge på infrastruktur til EU. Og Kommissionen har virkelig gentænkt, hvad der menes med infrastruktur. I en satsning på ikke blot asfalt og jernbaneskinner, vil Kommissionen gøre fremtidens infrastruktur i EU tidssvarende, intelligent, effektiv, bæredygtig og sikker.

Femern binder sammen

Kommissionen fokuserer selv på, at uden gode transportforbindelser vil Europa ikke kunne opleve hverken vækst eller beskæftigelse.

I et hovednet for EU's infrastruktur indgår projekter som f.eks. Femern-forbindelsen. Den skal binde det nordlige og centrale Europa sammen. I et tilstødende regionalt og nationalt transportnet vil Kommissionen sikre, at borgere og virksomheder ikke er længere end 30 minutter fra hovednettet i 2050.

Det er nyt, at Kommissionen nu lægger vægt på, at infrastruktur i EU skal være af høj kvalitet, bæredygtigt og sikkert. Bl.a. skal der kunne etableres sikre rastepladser for EU-penge langs transportnetværkets motorveje.

Mangler penge til veje

DTL ser også med tilfredshed på, at EU-Kommissionens udspil afspejler de enorme investeringsbehov, der er for, at EUs jernbaner kan leve op til fremtidens forventede transportmængder- også for gods. Men DTL er skuffet over, at Kommissionen i den forbindelse synes at ignorere det tilsvarende behov for investeringer i veje.

»I en situation hvor Kommissionen gerne argumenterer for vej- og miljøafgifter på lastbiler, ville det være sund fornuft, at EU også gjorde en indsats for, at disse midler skal gå til nye og bedre veje,« siger DTL-direktøren. Han leder også forgæves i EU-udspillet efter modulvogntogenes adgang til de store transportkorridorer. De kunne ellers bidrage til mindre brændstofforbrug og lavere CO2-udspil.

»Der er åbenbart en grænse for, hvor tidssvarende Kommissionen kan være”, nævner han.

Kommissionens forslag skal vedtages af Ministerrådet og Europa-Parlamentet i fællesskab. Forslagene er tæt knyttet til den foreslåede bevilling på 32 milliarder euro til transportinfrastruktur i perioden 2014-2020, som Kommissionen fremlagde tidligere i år. Det forslag skal også vedtages af Rådet og Parlamentet, før det har effekt. Så det er ikke garanteret, at hverken pengene eller ambitionerne overlever den politiske behandling.

[add:237]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web04