23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Mere køretid med nye tachografer

Nye fartskrivere registrerer den daglige køretid på en ny måde. Dermed lever flere producenter op til EU-kravene til nye fartskrivere, som senest skal monteres i nye lastbiler fra den 1. oktober i år.

Der er ikke krav om, at eksisterende fartskrivere skal udskiftes, men flere vognmænd har alligevel valgt at eftermontere de helt nye fartskrivere på grund af den nye 1 minuts regel, som giver mere køretid.

Den ekstra køretid opnås særligt ved kørsel med mange start og stop. Det kan være i situationer omkring containerkørsel, distributionskørsel eller lignende. Der er allerede eksempler på, at der kan opnås mere end en times ekstra køretid på en enkelt dag med de nye fartskrivere.

Foreløbige tilbagemeldinger til DTL viser, at flere DTL-medlemmer har tjent køretid ved at udskifte den tidligere fartskriver med en ny. Samtidig indikerer vognmændene, at investeringen hurtigt er tjent ind igen ved øget produktivitet.

De eksisterende fartskrivere kan ikke opdateres, så der kan kun blive tale om en udskiftning. Her kan der spares lidt penge, hvis man eksempelvis får ombyttet sin fartskriver, når der alligevel skal udføres et lovpligtigt 2-års eftersyn.

[add:177]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|instance-web03