Ny bagaksel reducerer brændstofforbruget
Volvo Trucks' nye bagaksel til hurtige, tunge langturstransporter giver en brændstofbesparelse på op til 2 % sammenlignet med de nuværende navreduktionsaksler, oplyser producenten.
»Et lavt brændstofforbrug har altid høj prioritet, og for kunderne inden for langturssegmentet, hvis lastvogne kører flere hundredetusind kilometer om måneden, giver en reduktion på et par procent store omkostningsbesparelser,« udtaler Hayder Wokil, produktchef for fjerntransportsegmentet hos Volvo Trucks.
Beregnet til høje motoreffekter
Den nye bagaksel, RSS1360, er en soloaksel uden navreduktion beregnet til lastvogne med høj motoreffekt og vogntogsvægte på op til 60 ton. Med andre ord køretøjer, der er bygget til krævende langturstransporter med stor vægt og høj gennemsnitshastighed.
Det her er en længe ventet nyhed, ikke mindst for de kunder, der kører Volvo FH16. For første gang kan de nu specificere en soloaksel uden navreduktion, hvilket gør det muligt at reducere brændstofforbruget med op til 2 %.
Med i FH og FM
Akslen har et bredt udvalg af udvekslingsmuligheder, som gør det muligt at optimere det overordnede gearvalg på den bedst mulige måde.
RSS1360 indgår i Volvo Trucks’ FH- og FM-program og fås til både trækkere og lange chassiser. Den nye soloaksel introduceres successivt på markederne i løbet af 2011 og 2012 med start i juni i år.
»Udviklingen på vejene i Europa bevæger sig mod stærkere lastvogne og længere vogntogskombinationer. Introduktionen af den nye bagaksel er et af mange tiltag fra Volvo, som viser, at effektive og hurtige transporter også kan være vældig brændstoføkonomiske,« siger Hayder Wokil.
Fakta om bagaksel RSS1360:
- Soloaksel med enkeltreduktion
- Maks. omdrejningsmoment 3200 Nm.
- Maks. akseltryk 13 ton.
- Maks. vogntogsvægt 60 ton.
[add:245]