23948sdkhjf

Scania tester ny spoiler

Scania har netop indledt praktiske test af en særlig spoiler-løsning med en såkaldt ”boat tail”-udformning, som forventes at reducere brændstofforbruget med op til 2 procent på vogntog i europæisk langturstrafik.

En sådan reduktion svarer til ca. 1200 liter diesel pr. vogntog. En sidegevinst er en reduktion af CO2-udslippet med ca. 3 tons pr. vogntog ved en årlig kørestrækning på 200.000 km.

Spoileren er monteret på en normal 3-akslet sættevogn til europæisk langturs-kørsel. Længden af vogntoget forøges med 30 cm, hvilket svarer til den ekstra længde, som i forvejen er tilladt for læsseudstyr ifølge EU's direktiv 97/27 EF.

En nylig fremlagt EU-forslag vil ændre det nuværende EU-direktiv 97/27 EF, så det bliver tilladt at montere disse spoilere bag på påhængs- og sættevogne, selv om vogntogslængden dermed forøges med op til 30 cm.

[add:229]

[add:227]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063