23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Scania tester ny spoiler

Scania har netop indledt praktiske test af en særlig spoiler-løsning med en såkaldt ”boat tail”-udformning, som forventes at reducere brændstofforbruget med op til 2 procent på vogntog i europæisk langturstrafik.

En sådan reduktion svarer til ca. 1200 liter diesel pr. vogntog. En sidegevinst er en reduktion af CO2-udslippet med ca. 3 tons pr. vogntog ved en årlig kørestrækning på 200.000 km.

Spoileren er monteret på en normal 3-akslet sættevogn til europæisk langturs-kørsel. Længden af vogntoget forøges med 30 cm, hvilket svarer til den ekstra længde, som i forvejen er tilladt for læsseudstyr ifølge EU's direktiv 97/27 EF.

En nylig fremlagt EU-forslag vil ændre det nuværende EU-direktiv 97/27 EF, så det bliver tilladt at montere disse spoilere bag på påhængs- og sættevogne, selv om vogntogslængden dermed forøges med op til 30 cm.

[add:229]

[add:227]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|