Dæbranchen samles om øget kvalitet
Manglende dæksikkerhed kan være livsfarlig. Alligevel er der ingen lovkrav om kontrol af dækcentre eller undervisning af deres personale. Derfor har branchen selv taget initiativ til en standard for uddannelse, opgaveudførelse og opfølgning.
Der er intet lovkrav om, at montering og reparation af dæk skal udføres af faguddannet arbejdskraft. Det har resulteret i et samarbejde mellem branchens aktører for at sikre slutbrugerne øget kvalitet og tryghed.
»Tandlægen skal være faguddannet, men modsat i fx Norge gælder det ikke for dækmanden. Det er paradoksalt, for konsekvensen kan blive langt større af et hul i dækket end i tanden.«
Ordene kommer fra Volker Nitz, direktør for Dækbranchens Fællesråd.
Sammen med Teknologisk Institut har branchen udarbejdet et fælles koncept for uddannelse, opgaveløsning og løbende kontrol hos landets dækcentre – i tæt samarbejde med kæderne Super Dæk Service, Euromaster og QuickPot.
Endvidere deltager en række centre fra FirstStop og PointS i ordningen sammen med enkelte forretninger uden for de store kæder.
Initiativet har to ben: dels et uddannelseskoncept, som søsættes i starten af det nye år, og dels en værkstedskontrolordning, der allerede nu er i kraft.
[add:230]