23948sdkhjf

ITD beder ministeriet om hjælp

Nu vil ITD gerne vide, hvordan et firma med eksklusiv ret til at bjærge biler i Belgien tilsyneladende uden konsekvenser kan tilbageholde personer og materiel - med reference til episoden omtalt andetsteds her på siden, hvor en dansk lastbil blev tilbageholdt på en belgisk skrotplads i tre dage.

»Det kan jo få virkning for mange andre vognmænd og deres chauffører,« siger chefjurist Birte Boisen, som beder Udenrigsministeriet om at være behjælpelig med at skaffe kontakt til de ansvarlige belgiske myndigheder.

Faglig stolthed?

Sagen rejser også tvivl om bjærgningsselskabet D&S’s faglighed. ITD’s belgiske søsterorganisation, FEBETRA, fortæller nemlig, at det ikke er første gang, at D&S foretager sig noget uheldigt, som det udtrykkes.

For ikke blot har vognmanden måttet betale cirka 12.000 kroner for bugseringen, men han har også fået en ødelagt lastbil retur. Slæbningen blev ikke foretaget korrekt, så gearkassen er formentlig blevet ødelagt.

Helt uforstående

Det får nu International Transport Danmark (ITD) til at rette henvendelse til Udenrigsministeriet for at få klarlagt, hvordan en sådan situation fremover kan undgås.

»Vi står helt uforstående over for, at hverken politiet eller ambassaden gik videre med sagen, da vognmanden anmeldte den som ulovlig tilbageholdelse af personer og materiel,« siger Birthe Boisen, chefjurist hos ITD.

[add:225]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.106