Alkolås på 300 ølbiler
En af de mest hårdnakkede vandrehistorier er nok den om, at chauffører på ølbiler altid kører rundt med en lille bimmelim på. Hvis det nogensinde har været rigtigt, så er det i hvert fald slut nu, efter at Carlsberg har installeret alkolåse på sine 300 lastbiler.
”Vi vil gerne sende det klare signal, at vi ikke tolererer spritkørsel, og at vi håndterer sikkerhed på et meget højt niveau,” siger logistikdirektør Bjarke Roost.
Alkolåsene er stillet til 0,5 promille, så chaufførerne stadig har mulighed for at tage en enkelt øl til frokost.
Rene linjer
”Vi er ikke ude på at bandlyse øl som nydelsesmiddel, men der skal være rene linjer i det daglige arbejde, hvor øl ikke skal være et rusmiddel,” siger Bjarke Roost.
Hos nogle af chaufførerne er alkolåsene blevet opfattet som et udslag af mistillid, men Carlsberg har gjort meget ud af at få medarbejderne til at se alkolåsene som en sikkerhedsforan-staltning – både for dem selv og deres færden i trafikken og for de 24.000 kunder.
”Sådan er det også blevet opfattet hos kunderne. Signalet om ansvarlighed er blevet godt modtaget af omverden,” siger Bjarke Roost og tilføjer, at det ikke bare er ølbilerne, der har fået installeret alkolås. Det gælder for eksempel også ledergruppens biler, og det er meningen, at alle Carlsbergs biler efterhånden skal have monteret alkolås.
Elever kan prøve
Sikkerheden vægtes også højt på Køreteknisk Anlæg-Fyn, som har udstyret en lastbil og en bus med alkolås, så eleverne her kan prøve at bruge dem. Det gælder såvel kørekortaspiranterne som de erfarne chauffører på efteruddannelse.
”Vi tror, det bliver mere og mere almindeligt med alkolås i bilerne. Så vi kan lige så godt være med på udviklingen og lade kursisterne stifte bekendtskab med dem i undervisningen. Der er jo også et lovforslag på vej, hvor brug af alkolås i køretøjet vil betyde mulighed for en tidligere generhvervelse i forbindelse med en frakendelse af køretøjet for promillekørsel,” siger adm. direktør Carsten Nielsen.
Giver tryghed
En af de vognmænd, der har sat alkolås i sine biler, er Bjarne Kornbeck, KTL A/S i Padborg, og han synes, at det giver ham tryghed at vide, at hans chauffører i hvert fald ikke kører i påvirket tilstand.
”Der kan godt være mange fristelser, når man mødes med kollegerne rundt om på raste-pladserne i Europa, og hvis ulykken er ude, så er man jo ikke sen til at komme efter den ansvarlige hjemme på kontoret,” siger Bjarne Kornbeck.
”Nu skal jeg ikke bekymre mig om det.”
Bjarne Kornbeck tilføjer, at det generelt er blevet accepteret af chaufførerne, at der hos KTL A/S er alkolås i bilerne.
Stigende interesse
Hos International Transport Danmarks datterselskab, FDE, mærker man også interessen for at udstyre lastbilerne med alkolås for at fremme færdselssikkerheden.
”Vi kan notere, at vi får flere henvendelser end tidligere – både fra selvkørende vognmænd med en enkelt bil og fra større vognmandsforretninger,” siger afdelingsleder Henrik Kragh.
[add:177]