DTL støtter fast HH-forbindelse
To notater fra hhv. COWI og IBU (et EU-støttet regionalprojekt i Øresundsregionen) viser, at der er behov for en fast forbindelse for både biler og tog mellem Helsingør og Helsingborg, og at der er god økonomi i endnu en Øresundsforbindelse.
Det glæder DTL, der mener, at det danske transporterhverv på både vej og bane vil få gavn af forbindelsen.
»Undersøgelserne konkluderer, at der kommer et øget pres på hovedstadsregionen, når Femern-forbindelsen er etableret i 2018, og det kan den i forvejen pressede infrastruktur omkring København ikke håndtere. Derfor må der tænkes langsigtet ved at etablere en ny motorringvej rundt omkring København – den såkaldte Ring 5 fra Helsingør til Køge – samt etablere en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. En HH-forbindelse skal efter DTLs opfattelse dække både banegods og vejgods, fordi der allerede i dag er pres på såvel bane- som vejforbindelserne mellem Danmark og Sverige. Det danske transporterhverv på vej og bane udgør en vigtig del af vækstskabelsen i Danmark, og vi har brug for en effektiv infrastruktur, så vores medlemmer ikke spilder meget tid i køer på vejene eller ved flaskehalse på banerne,« siger DTL's adm. direktør, Erik Østergaard.
[add:177]