23948sdkhjf

Debat: Reaktioner på overhalingsforbud

Transportministerens planer om at udvide det eksisterende forsøg med overhalingsforbud for lastbiler på motorveje har fået en række læsere til tastaturet:

Jeg gik i min salige, lille verden og troede, at vi nu endelig havde fået en transportminister, som havde lidt indsigt og forstand på transport og transporterhvervet. Ikke mindst fordi Hans Chr. Schmidt (HCS) jo kommer hernede fra det sønderjyske - transportens højborg.

Men der blev jeg klogere. HCS lader sig åbenbart rive med af alle de stakkels privatbilister, der konstant klager deres nød over nu igen at være kommet for sent på job pga. de skide lastbiler (de kunne måske køre hjemmefra lidt før)!

Så nu vil HCS simpelthen lave overhalingsforbud på en lang strækning for at se effekten af et sådant forbud - et forbud, som Vejdirektoratet direkte frarådede sidste år. Men HCS vil altså se, hvad der sker.

Det er jo også prisværdigt, at han gerne vil afprøve nogle ting, når han nu ikke selv kan regne ud, hvad der vil ske. Men at han på den måde vil lægge hindring i vejen for en hel branche for "at se, hvad der sker", det kan kun kaldes dumhed, arrogance og manglende lydhørhed over for en hel branche, som jo blot udfører deres arbejde til forbrugernes fortjeneste.

Sagens kerne, de såkaldte elefantoverhalinger, jamen de er da helt klart idioti fra de chauffører, der udfører dem, ingen tvivl om den sag. Men igen, kære HCS og alle I travle privatbilister, næste gang I kommer ud for en sådan overhaling, så prøv for en gang skyld at kigge på nummerpladen på den lastbil, der overhaler. Ikke kigge på traileren, for den har sikkert et dansk firmanavn på siden, nej, kig på trækkeren - lur mig, om ikke den i langt de fleste tilfælde har en udenlandsk nummerplade på!

Det siger jeg ikke for at skyde skylden på "de andre", men det er helt klart min erfaring ude fra vejene, at det er vores "kære kollegaer" sydfra, der er de værste i denne sammenhæng.

Jeg synes derfor, at HCS bør tænke sig lidt mere om, inden han hyler med i koret af folk, der en enkelt gang har haft en dårlig oplevelse med lastbilerne.

Det er jo også værd at huske på i den sammenhæng, at lastbiltrafikken jo helt klart er blevet meget større de seneste år. Og da vejnettet ikke har fulgt med denne udvikling, ja, så bliver der altså lidt trangt indimellem.

Og husk, kære HCS og co., at i sidste ende er det jo jer forbrugere, der har bedt os om at være på vejene. I vil have dagfrisk mælk, brød, grønt osv. i butikkerne hver dag. Derfor skal vi køre hver dag! Tro mig, vi er der ikke for vores fornøjelses skyld.

Og for at HCS og de andre, der ikke kan regne effekten af et sådant forbud ud - så skal jeg gerne afsløre, hvad der kommer til at ske. Der kommer en lang række af lastbiler, 50-60 måske. Og så får vi først og fremmest de farlige situationer, som HCS ellers vil undgå med forbuddet - nemlig at personbilerne bremser op, fordi de tror, der er noget i vejen, siden der kører sådan en lang række lastbiler (det ser vi i øvrigt allerede med de nuværende overhalingszoner).

Og det helt store show, det kommer, når så der må overhales igen efter 50 km forbud. Så hopper kæden helt af for de fleste, og så skal der overhales... men det show går HCS jo nok glip af, da ministerbilen jo da er drejet af efter København...


Helmuth Rhode Nissen, vognmand
Mellemvej 4
6541 Bevtoft

Nu er det jo svært at tage de såkaldte "eksperter" og ministeren alvorligt. Ingen af dem har prøvet at sidde i en lastbil og skullet overholde både køre-/hviletidskrav, leveringstermin og få det til at gå op i en højere enhed, kombineret med de ikke-tilstedeværende parkeringsmuligheder, når køre-/hviletiden kræver det.

Det er forunderligt, at dét, der skulle være en beskyttelse af chaufførerne, nu er blevet erhvervets største pestilens.

Ingen kan få en dag til at hænge sammen med alle de "beskyttelses-foranstaltninger", og det er uanset, om man kører jord med en forvogn lokalt i et område, om man kører distributionskørsel med sættevogn/forvogn-anhænger over flere regioner, eller om man kører eksportkørsel, evt. kombineret med færgeforbindelser.

Hvis blot folk viste lidt mere forståelse for hinanden og respekterede, at andre altså har lige så meget ret til at færdes på landevejene, som de selv har, så ville mange "brokker" kunne forsvinde.

Det er jo altså ikke for at genere folk, lastbilerne overhaler. Det er for at i det mindste bare

prøve

at få dagen til at hænge sammen.

Desværre er der så nogle af kollegerne, der ikke har forståelse for, at de faktisk ikke vinder mange sekunder eller minutter ved at overhale en kollega, medmindre bilen er tom, og dén, man overhaler, har læs på. I sådanne tilfælde er der mange minutter at spare; men vejmyndighederne har ikke haft opfattelsen af, at der er forskel på lastbiler, så der

er

ingen overhalingsmuligheder på bakkerne i Danmark. Undtaget herfra er Kolding og Randers, hvor der er udbygget et såkaldt "krybespor" til de belæssede biler.

Nu er de dage jo forbi, hvor man næsten kunne gå ved siden af en lastbil på vej op ad en bakke. Heldigvis; men i dag, selv med 400, 500, 600 eller 700 hestekræfter i bilerne, er der stadig én, der kan køre to km/t hurtigere end kollegaen, og så skal man partout overhale i stedet for at have lidt tålmodighed, til bakken er overstået.

Hjælp hinanden i stedet for at bekrige og genere hinanden. Så er dagen meget lettere for alle parter, og stress-niveauet kan falde lidt.

Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup



Mange bilister mener, lastbiler altid er i vejen, men det er som om, mange bilister mener, alle andre biler er i vejen. Vi skal jo være her allesammen.

Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor to lastbiler, der overhaler hinanden, skaber farlige situationer, men trafikkulturen i Danmark er blevet dårligere. Og der er flere og flere, der kører provokerende. Og hvis man tænder blinklyset i god tid for at overhale, kan man se, at bilen, der kører bagude, sætter farten op, for lastbilen skal i hvert fald ikke ud.

Nu har jeg kun kørt i over 40 år, og jeg kan virkelig se, at mange bilister kører som om, der aldrig er politi på vejene. Hvor mange bliver i grunden taget for ikke at holde afstand? Jeg tror ikke, det er mange - selv politibilen, som man en enkelt gang ser, holder ikke afstand.

Og mange lastbilchauffører - selv på danske lastbiler - er udlændinge, og man kan virkelig se, at chancen for, at de bliver stoppet og får en bøde, kan regnes i promiller, og at de ved det. Jeg kunne ønske, at vor "kære" trafikminister kom med mig ud at køre en dag eller to for at se tingene fra et lastbilførerhus.

Og en ting, der bliver glemt i debatten, er, at vi kun må køre et vist antal timer. Prøv at forestille sig, at man mangler 20 minutter i at kunne komme hjem til konen, fordi man har kørt bagved en langsommere bil den dag. Der er jo ingen, der kører for sjovs skyld - det er for dyrt.

En lastbil bruger ca. 50.000 liter dieselolie om året - det bliver ca. 145.000 kr. i dieselafgifter + 15.000 i vægt og vejbenyttelsesafgift, så sig ikke, vi ikke har betalt for vores plads på motorvejen.

P.S.: Vi skal alle være her!


Jens P. Dyrberg, vognmand
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds



Ja, et forbud, jamen hvad så med at få tilkørselsramperne lavet en kilometer km længere (lige så lange som i Frankrig-Holland) først, for ellers kommer lastbilerne kun op på 60-70 km/t på motorvejen, altså dem med fuldt læs.

Men så er der afstand, ja, det skal vi da holde, men hvad med bilerne, skal de ikke holde afstand? Nej, vi har førsteret, for vi skal hjem og have aftensmad, og vi chauffører skal jo ikke hjem, vi skal kun overholde hviletiden m.m. på en p-plads lige godt.



Allan Jensen
Bøgstedvej 298 A
9800 Hjørring

Jeg synes, at de inde på "Borgen" hellere skulle lave et forsøg f.eks. hen over Fyn, hvor der er to vognbaner til lastbiler og to vognbaner til personbiler i hver retning, så vil de nok komme på andre tanker.

Det, der er problemet i dag, er, at der er ingen, der hjælper hinanden i trafikken, og alle vil bare frem.



Stig Johansen
Lungstedvangen 98
5250 Odense SV

[add:180]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079