Harry Lahrmann, trafikforsker ved Aalborg Universitetscenter, peger på såkaldt "dynamisk overhalingsforbud" i forbindelse med Venstres transportminister Hans Chr. Schmidts udspil om forsøg med totalt overhalingsforbud for lastbiler.
»Jeg mener, at man bør overveje tidsbegrænset overhalingsforbud afhængigt af trafikmønstret. Og så ville der vel ikke være behov for at overhale – eller behov for forbud mod overhalinger, hvis alle lastbiler kørte 80 km/t,« lyder det fra eksperten, der blandt andet har speciale i trafikplanlægning og trafiksikkerhed.
Ideen får opbakning fra brancheorganisationen ITD.
»Elefanter er meget nyttige dyr, bare de ikke går i vejen for trafikken på motorvejene, men ligefrem at udvide forbuddet om overhaling er nok at gå for langt. Vi synes ikke, at det er en god idé, men vi er altid parate til at tale om tingene,« siger ITD-formand Mogens Therkelsen
Ingen ny dokumentation
ITD peger også tidsbegrænsede overhalingsforbud på udvalgte strækninger i stedet for et generelt forbud.
»Umiddelbart synes der ikke at være noget nyt, som dokumenterer, at det skulle være nødvendigt at udvide overhalingsforbuddet generelt af hensyn til færdselssikkerheden,« tilføjer Mogens Therkelsen.
I dag, fredag 27. august, underskriver DTL, ITD og andre transportorganisationer i øvrigt en fælleserklæring på Rådhuspladsen i København med opfordring til god trafikadfærd.
[add:223]