23948sdkhjf

Tysk modul-holdning bekymrer ITD

Det bekymrer International Transport Danmark (ITD), at nogle tyske forbundslande ikke vil være med i en forsøgsordning, og at EU stadig ikke accepterer grænseoverskridende transporter.

»Det er meget positivt, at indførelsen af modulvogntog i Tyskland er rykket et skridt nærmere med det storstilede forsøg, som Trafikministeriet i Berlin har besluttet at sætte i værk, men det kan godt bekymre, at der er to forbundslande, som ikke vil være med.«

Administrerende direktør for ITD Jacob Chr. Nielsen kalder det mildt sagt for uhensigtsmæssigt, at transporterne ligefrem kan risikere at skulle ud på omveje i forsøgsperioden, fordi delstaterne Thüringen og Nordrhein-Westphalen ikke vil tillade modulvogntog på deres veje.

Vil have mere gods til bane

Forsøget med modulvogntogene, som i Tyskland kaldes ”ECO-linere” eller ”EuroCombi” indebærer også, at dimensionerne på vogntogene sættes op til 25,25 meter og en tilladt totalvægt på 40 tons.

Et af argumenterne for, at Nordrhein-Westphalen ikke vil være med i forsøget, er, at delstatsregeringen principielt mener, at der skal flyttes mere gods fra bil til bane.

»Men selv Deutsche Bahn er nu begyndt at køre med modulvogntog,« anfører Jacob Chr. Nielsen.


Forældet direktiv

Der har meldt sig omkring 200 tyske vognmænd til forsøget med modulvogntog, men de må ligesom danske modulvogntog holde sig på hjemmebanen. De må i henhold til et nu 15 år gammelt EU-direktiv på grund af deres størrelse ikke krydse grænserne mellem EU-landene. Det betegner Jacob Chr. Nielsen som en massiv hindring for en effektiv godstransport i hele Europa.

»Direktivet er efter vores opfattelse for længst blevet overhalet af udviklingen på transportmarkedet i de seneste 15 år, men der arbejdes også i EU-Kommissionen på at få det moderniseret. Det burde give den nødvendige åbning, så det også kan anvendes i den grænseoverskridende trafik for modulvogntog.«

[add:175]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063