23948sdkhjf

Mere objektivt ansvar i nyt lovforslag

Regeringen har sendt et lovforslag i høring om ændring af toldloven, og heri indgår, at der kan komme endnu mere objektivt straffeansvar på vognmænd – noget, som DTL ellers i andre sammenhænge kæmper politisk for at få fjernet fra transporterhvervet.

Det nye forslag til ændring af toldloven vil straffe transportvirksomheder, hvis deres chauffører glemmer at melde sig til tolden ved transport til Danmark fra et tredjeland – typisk fra Norge. Hidtil har det kun været chaufføren, der kunne blive straffet med bøde, hvis chaufføren glemte at anmelde sig.


Ikke vejen at gå

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at ”det er et stigende problem, at førere af lastvognstog i trafikken mellem Danmark og tredjelande (bl.a. Norge) ikke anmelder sig hos told- og skattemyndighederne ved ind- og udkørsel, som de er forpligtet til efter toldlovens § 18, stk. 1.

Det er i imidlertid i praksis meget vanskeligt at gøre bødeansvaret i toldlovens § 79, nr. 3 (for overtrædelse af § 18) gældende over for de pågældende chauffører, der typisk er udlændinge.”

Men endnu mere objektivt straffeansvar er ikke vejen at gå, påpeger DTL.


Straf uden skyld

Derfor har DTL i sit input til Dansk Erhvervs høringssvar til lovændringen påpeget, at DTL helt principielt er betænkelig ved objektivt straffeansvar.

»Det betyder jo som bekendt straffeansvar uden skyld – og vi bemærker da også, at denne form for ansvar er blevet fjernet i stort set al anden lovgivning på nær Færdselsloven. Vi mener heller ikke, at det er rimeligt med ekstra administrative byrder på transporterhvervet. Den nærmeste til at foretage anmeldelse ved ind- og udkørsel er nu engang chaufføren, som har den fysiske rådighed over godset. Vi mener, at det vil være meget byrdefyldt – og en krænkelse af virksomhedens retssikkerhed – at pålægge den et ansvar for den manglende anmeldelse, når overtrædelsen ikke kan tilregnes dem som forsætlig eller uagtsom,« siger chefjurist John Roy Vesterholm, DTL.

DTL kritiserer også, at lovændringen udelukkende vil ramme danske transportvirksomheder. Det vil således fortsat være vanskeligt at inddrive bøder hos udenlandske vognmænd i denne sag.

[add:219]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063