Debat: Grøn varelevering er en del af klimaløsningen
Redaktionen har modtaget følgende debatindlæg:
Varelevering er helt afgørende for en levende by. Uden godstransport ville der ikke være friske varer i supermarkedet. Der ville faktisk ikke være et supermarked. Er det derfor ikke indlysende, at vi har brug for transport?
Umiddelbart ville man sige ja til det spørgsmål. I praksis gør mange forskellige hensyn og aktører det lidt sværere at skabe en velfungerende transportkæde – og gør det fundamentalt vanskeligt at skabe forståelse for behovet for godstransport.
Velmenende – men ugennemtænkte – forslag afsporer tit debatten. Københavns Kommune besluttede f.eks. i sommeren 2008 at indføre en kørselsforbudszone for lastbiler over 18 tons i den indre del af byen. Forslaget mødte som forventet kritik fra Dansk Erhverv, der i denne sag både repræsenterede DTL’s vognmænd og Danske Speditører.
Forslaget ville nemlig medføre betydelige økonomiske konsekvenser. Vognmænd skulle i givet fald udskifte køretøjer og speditørerne ændre logistik. Da forslaget desuden ville forøge antallet af (mindre) lastbiler i byen, og dermed også forøge antallet af højresving, besluttede man til sidst efter hård kamp at tage forslaget af bordet.
Københavns Kommune gik derfor sidste år nye veje. Nu vil kommunen forsøge sig med city logistik, det vil sige en samlet strategi for gods til byen. Kommunen foreslår blandt andet at etablere en citygodsterminal, hvor godset kan leveres. Herfra skal det så distribueres med små ’grønne’ varevogne til city. Det skal være en frivillig ordning.
Dansk Erhverv er positivt indstillet over for kommunens interesse for citylogistik, og Danske Speditører har nedsat en citylogistik-arbejdsgruppe og afholder til oktober en konference om emnet.
Dialog med Københavns kommune er også i denne sag alfa og omega. Derfor vil vi bidrage til at få etableret en model, der tager hensyn til den eksisterende lagerkapacitet hos speditører og store butikskæder.
Ofte fortæller medierne om alle de tomme lastbiler, der kører rundt på byens gader. Det stemmer imidlertid ikke overens med de meldinger, vi får fra vores medlemmer. Typisk vil en speditør planlægge en rute, så den enkelte lastbil er fuldt lastet, når den forlader speditørens eget lager.
[pic:15991]En af lagerets primære funktioner er netop at samle godset – eller på fagsprog: at konsolidere godset. Mange moderne speditører kan f.eks. bygge to etager i bilerne for at øge effektiviteten. Myten om to par jeans, der ankommer på Strøget i en stor lastbil er meget sjov, men heldigvis langt fra virkeligheden for de fleste speditører. Det ville også være vejen direkte til konkurs, hvis speditøren ikke optimerede alle transporter.
Effektiv logistik og spedition er en del af svaret på klimaudfordringen. Derfor er vi glade for kommunens åbenhed og lydhørhed i denne sag. Den er den vigtigste forudsætning for at finde gode løsninger.
Martin Aabak,
markedsdirektør,
Dansk Erhverv
[add:209]