23948sdkhjf

Nye sikkerhedskrav på vej til lastbiler

I 2020 skal antallet af dræbte på Europas veje være halveret. Den målsætning besluttede EU-Kommissionen i sidste uge med en plan, der rummer en række konkrete initiativer rettet mod både personbiler, motorcykler, varevogne og lastbiler.

Gennem de seneste år er der udviklet forskellige sikkerhedsanordninger til alle typer køretøjer, også til lastbiler. Fx airbags og automatisk og radarstyret fartholder (ACC). Sikkerhedsudstyret er i dag valgfrit til lastbiler. Det er således op til den enkelte, om man vil investere i sikkerhedsudstyret.

DTL forventer, at en række af tiltagene vil blive obligatorisk i nye køretøjer - blandt andet:

- Selealarm (hvis chaufføren glemmer at tage sikkerhedssele på).

- Elektronisk stabilitetskontrol, ESP (sørger for at bilen ikke skrider).

- Lane Departure Warning, LDW (advarer hvis chaufføren er ved at forlade vognbanen).

- Automatisk nødbremsning (bilen bremser selv, hvis afstanden til den forankørende bliver for kort).

- Hastighedsbegrænsere for lette erhvervskøretøjer/varevogne.

[add:176]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063