23948sdkhjf

Debat: Støtte til modulvogntog

Redaktionen har modtaget en stribe opfølgninger på debatindlægget bragt her på siden torsdag i sidste uge om modulvogntog:

Jeg vil fuldt ud tilslutte mig, hvad Jesper Kaae har skrevet, og det er lidt uforståeligt, at der er alle de restriktioner på vejnettet i stedet for at lade modulvogntogene køre, hvor det er muligt.

Der er jo den mulighed, at man kan skille dem ad, hvis man får "rodet" sig ud i steder, man ikke kan komme ud fra. Jeg er godt klar over, at det er svært med dollymodellen, men det er jo også størstedelen, der er linktrailere i DK.

Som det kører nu, er det næsten udelukkende terminalkørsel, de bliver brugt til, og det gør, at de ofte kører halvtomme den ene vej, og så ryger miljøgevinsten, som jo er en vigtig gevinst ved modulvogntog.

Så jeg kan kun opfordre til, at man tillader dem at køre næsten overalt. Og det kunne være en stor fordel, når forsøget skal vurderes, at der kommer nogle praktikere og ikke kun folk fra Vejdirektoratet til at vurdere forsøget.

Begrundelsen for dette er, at på strækningerne Randers-Grenaa og Aarhus-Grenaa har man ombygget rundkørsler og vejchikaner på trods af, at det overhovedet ikke er nødvendigt. Så der er mange steder, hvor de kan køre uden at ombygge vejnettet, man kan evt. spørge chauffører og vognmænd, der bruger dem i hverdagen.

Jørn Lund Andersen
Energivej 18
8500 Grenaa

Jeg kan ikke forstå, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at køre med længere trailere på de samme strækninger, eller en udtrækstrailer, der er forlænget med flere colli. Jeg mener, at en totallængde med et sættevognstog på 20 meter ikke skulle være et problem: I Sverige er det 24 meter.

Jens P. Dyrberg, vognmand
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds

Ja, det er lidt til grin, at de snakker om miljø, og så skal man køre 51 km i stedet for kun 3,1 km, som jeg er nødt til ved horsens S. Jeg kører for GM Horsens med link, og vi skal til JYSK Uldum for at sætte den ene del og så ind til GM med den og ud efter den anden del, og vi bruger ca. en time i køretid og 51 km, så det er meget til grin, når alle har travlt med at snakke om, at vi skal passe på miljødet.

Det går jeg også ind for, at vi skal, men bliver vi taget på vej ind mod Horsens, så koster det penge, selvom det er miljøet, vi faktisk sparer for en del co2. Men det er måske de folk, som har meget med grønne tanker, som sidder ovre på en stol i staden, vi skal have en snak med om.

Det skulle bare være sådan, at vi måtte køre ind til industri fra de store veje, så kunne vi bruge de 25 meter meget mere og spare miljøet meget mere.


Carsten Steen Kristensen
Petersmindevej 3, st.
7130 Juelsminde

[add:214]

[add:176]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.054