23948sdkhjf

Debat: Svar til Hans, Karsten og Morten

Redaktionen har modtaget tre nye læserindslag i debatten om det danske løn- og omkostningsniveau:

Kære Hans E. Kratholm Rasmussen:

I dit indlæg d. 15/7 (læs "Debat: Brug den store regnemaskine") besvarer du Morten Slot-Thomsen. Du antyder bl.a., at han er løbet tør for argumenter. Hvis du læser de indlæg, der er herinde, så kan du ikke have overset argumentationen. For den er der. Bl.a. i det indlæg, jeg selv leverede d. 2. juli (læs "Debat: Mere løn-debat").

For lige at gøre det helt klart, så ligger jeg helt på linje med Morten Slot-Thomsen. Og Michael Kulke, for den sags skyld. Du bifalder fagforeningernes rolle. I den forbindelse vil jeg gerne stille dig et helt direkte spørgsmål: Vil du godt forklare mig og de andre læsere, hvordan du vil drive en vognmandsforretning med eksportkørsel, hvor du udbetaler dansk overenskomstmæssig løn?

Det er der (stort set) ingen andre, der kan, så jeg tror da, der er mange, der er nysgerrige efter at høre, om du har de vises sten. Uden kunder i butikken – er der ingen butik. Og så er der heller ingen chaufførjob. Det vil nok stå klart efter noget tid. Også for dig. Men jeg tror ikke, du har prøvet at drive forretning?

Jo mere vi står fast på dansk overenskomstmæssig løn på sit nuværende niveau, jo hurtigere forsvinder vores job til udlandet. Så enkelt ser jeg sagen.

Hans Hougaard
Slåenvej 22
7000 Fredericia

Til Hans E. Kratholm Rasmussen:

Overenskomsten er en fuldgyldig aftale mellem to parter, ja, jeg er enig. Der skal være en overenskomst, og det er den, man skal køre efter, ja, jeg er enig. Men når det så er sagt, så synes jeg nok, at fagbevægelsen godt kunne være lidt mere kritisk med, hvem det er, de laver aftaler med.

Jeg synes f.eks., det er bekymrende, at formanden for den organisation, der er tegnet overenskomst med, har stort set alle sine biler indregistreret i et andet land end Danmark. Ergo har han en anden interesse i danske overenskomstforhold end de vognmænd, der beskæftiger fagbevægelsens medlemmer. Jeg synes nok et eller andet sted, at fagbevægelsens forhandlere måske nok skulle være lidt mere opmærksomme på sådanne aspekter. En god overenskomst med en god løn er jo selvfølgelig en god ting. Men hvad er den værd, hvis alle medlemmerne er på dagpenge?

For øvrigt, en lille anekdote: For mange år siden læssede jeg på en fabrik i Billund, der lavede plastprodukter. Der stod en maskine, produceret i Tyskland, og der gik en mand til, jeg mener, det var omkring 120 kr/timen, og hældte granulat i den ene ende og tog de færdige produkter i den anden ende. Så kører jeg til Portugal og får losset og ud på en plasticfabrik dernede for at læsse. Der stod sørme lige en maskine fra Tyskland, mage til den, der stod i Billund, og der gik en mand og hældte granulat i den ene ende og tog de færdige produkter i den anden ende til, så vidt jeg husker, ca. 35kr/timen. Og han kunne komme til læge, når han blev syg, hans børn gik i skole, han havde bil, kort sagt, han førte stort set samme liv som ham, der gik ved maskinen i Billund.

Det kan godt være, vi selv mener, vi har fundet de vise sten med den danske model. Men der er jo ingen grund til at stirre sig blind på den. Så er det måske nogen andre, der finder de sten, der er bedre og mere vise end vores. Det ville da være en skam.

Poul Christensen
Brændeskovvej 37
5700 Svendborg

Til Karsten Nielsen og Morten Slot-Thomsen, først og fremmest Morten (læs "Debat: Brug den store regnemaskine"):

Nu tror jeg nok, at mht. økonomi, der skal du vist lige klappe hesten, for så sad du jo ikke her og beklagede dig. Og hvad 3F gør, er for deres regning, men jeg ved jo nok ikke så meget efter 35 år i branchen.

Og til Karsten: Prøv selv og se virkeligheden, og 4000 km om ugen - det kører jeg hver uge helt efter loven, men jeg bruger ikke min tid på at sidde og bytte løgn med kollegaer på diverse færger og grillbarer, så enten vågn op eller dø. Sådan er den virkelige verden.

Jan Larsen
Bjergvejen 65
5932 Humble

[add:218]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094