23948sdkhjf

Debat: Verden er forandret

En stribe nye kommentarer til debatten om det danske løn- og omkostningsniveau er tilflydt redaktionen:

Til Hans E Rasmussen (svar på "Debat: Lær af landbruget):

Hvis der er nogen, der har galt fat i noget her, så er det dig. Du har da ret i, at historisk set er overenskomsten et resultat af forhandlinger mellem de relevante organisationer, men altså, overenskomsten er og bliver et diktat, den bliver jo trukket ned over hovedet på enhver, der er tosset nok til at købe en lastbil og søge en tilladelse - hvad blev der af retten til at vælge selv?

Hvis ikke man har et valg, så er og bliver det et diktat! Jeg ved godt, at I, der er er ræve-røde, hælder alle mere til overformynderi end til det frie valg, jeg siger bare, at tiden er løbet fra den tankegang.

Jeg har været aktiv i transportbranchen i mere end 20 år, og jeg kan godt selv forhandle mine løn- og arbejdsvilkår, det behøver jeg ikke en "pensioneret" benzin- eller fragtchauffør fra 3F til. De, der sidder i 3F, er alle til hobe så virkelighedsfjerne, at det halve kunne være nok, de sidder alle, som du, fast i fortiden. Muren er væltet, der er billig arbejdskraft over alt, indse dog, at verden er forandret!

Hvad nytter traditioner og bla bla bla, når vi alle kan se, at det er netop på grund af disse traditioner, de danske job forsvinder. Vågn dog op!

Der er talrige eksempler på, at de store vognmænd, der betaler det, overenskomsten siger, ofte er dem, hvor arbejdsklimaet er det ringeste, og hvor lokalaftalerne er mest uigennemskuelige. Jeg vil 200 gange hellere køre på en "alternativ" løn, der sikrer vognmandens konkurrenceevne og samtidig sikrer mit job.

Ofte vil man oven i købet have et ordentligt arbejdsklima sådan et sted, og tro mig, jeg har været mange steder af begge slags.

Men Hans, kæmp du bare din kamp sammen med de andre røde, jeg siger bare, at slaget er tabt, hvis ikke I ændrer strategi og retning.

Vi vil alle gerne have i både pose og sæk, men hvad nytter det, hvis der ikke er penge til at betale de summer?

Morten Slot-Thomsen
Blæsbjergvej 40
8722 Hedensted

Hvor er reparationer, dæk og andre vedligeholdesudgifter i regnestykket (læs "Debat: En brugt bil koster også"), de skal måske ikke med? Og fakta er, der er flere reparationer på en brugt lastbil.


Jens P. Dyrberg, vognmand
Østerskovvej 32 , Ilskov
7451 Sunds

Til Karsten (læs "Debat: En brugt bil koster også):

Det var godt nok en dyr leasingbil, men husk nu lige de fradrag, der er på lønnen til chaufføren, så går det nok lidt bedre med dit regnestykke, og så sparker du chaufføren i røven, for med et snit på 140 timer pr. uge skal han køre 4000 km om ugen - så skal du bare se, så går det nok.

P.S.: Jeg er selv chauffør.


Jan Larsen
Østersøvej 9
5932 Humble

[add:214]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073