23948sdkhjf

Debat: Lær af landbruget

Debatten om det danske løn- og omkostningsniveau fortsætter blandt læserne, der har sendt nye indspark i debatten:

Morten Slot-Thomsen, der er noget du har fået helt galt fat i:

Overenskomsten er ikke et diktat, men derimod et resultat af lange forhandlinger imellem vognmændenes organisation og chaufførernes ditto.

Vognmændene har altså haft lejlighed til at komme med modspil og selvfølgelig også benyttet sig af det. Men du lægger ligesom op til, at det skulle være sket under tvang, og derfor vil jeg lige spørge dig, hvornår chaufførerne sidst har haft nosser til at f.eks. at strejke?

Altså lige bortset fra "gærstrejken", hvor eksportchaufførerne smøg sig udenom, og vi i øvrigt mere eller mindre udfyldte rollen som de nyttige idioter, der skulle gå vognmændenes ærinde. Hvis vi skulle have tvunget vognmændene til noget som helst, ville det som minimum kræve, at chaufførerne har rygrad nok til at bruge fagforeningen, samt at man lærer af landbruget, som er det mest fagforeningsfjendske område, men som ikke desto mindre selv er underlagt en stram organisationsdiciplin.

Eller sagt på en anden måde: Det, du antyder, ville kræve sammenhold, og det kan du vel ikke i ramme alvor beskylde chauffører for at udvise, med mindre du er både døv og blind.

Hans E. Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro

Hvor er det trist at læse disse indlæg med priserne pr. km, udsmykning af lastbilen/hjemmet og vores løn. Altsammen undskyldninger.

Det er ikke mange år, vi skal gå tilbage, hvor der var stor mangel på chauffører, og lønnen var o.k.. Dengang var der ingen, der brokkede sig, men der var brug for arbejdskraft fra andre lande.

Nu er der kommet andre tider, og det skyldes nok, at vognmænd har fået muligheden for at skaffe billig arbejdskraft fra østlandene dengang og har set, hvor mange penge de kan spare og derfor beholder dem frem for at tage de danske chauffører.

Det er jo ikke kun chauffører, der er håndværkerne, avisomdelere, rengøringsfolk, busmekanikere og dem, der vasker busserne om aftenen/natten, som er billig arbejdskraft fra andre østlande.

Hvis I skal give nogen skylden, så giv den til EU og de vognmænd, der spekulerer i at tjene flest penge på billig arbejdskraft.

Hvad hjælper det, at der bliver lavet nye regler om cabotagekørsel, når myndighederne ikke sætter mandskab og penge af til, at det kan lykkes at gennemføre det på en professionel måde, så det har en effekt?

Fortæl mig, hvorfor det er chauffører fra østlande, der stjæler diesel og andet fra andre lastbiler. Jeg har selv kun mistet en stopklods på en hænger, jeg har nok bare været heldig...

Carsten Hjorth
Egegårdsstien 7
2610 Rødovre

[add:209]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078