Debat: Hvad med tre ugers sommerferie?
Redaktionen har modtaget et debatindlæg fra FDL-formand Christian Jensen om indførelsen af de nye miljøzoner i flere større danske byer:
Danske vognmænd burde meddele familien Danmark, at på grund af, at bystyret i deres by har brudt med alle danske traditioner og lovgivet med tilbagevirkende kraft, ser man sig ikke i stand til at levere deres varer på hylderne eller i køledisken inde i byen som vanligt. Vareme kan afhentes på nærmeste parkeringsplads uden for forbudszonen.
Pr 1. juli, hvor fem større byer uden om regering og folketing har fået lov til at indføre miljøzoner i deres byer, begås der i bogstaveligste forstand justitsmord over for en urimeligt stor del af de danske vognmænd, der har gyldigt ærinde i disse byer med fødevarer og andre fornødenheder til familien Danmark.
Det er mig ganske ubegribeligt, at en "borgerlig" regering ganske stiltiende kan se på, at vognmænd, der har fulgt og efterlevet EU's beslutninger/krav om anvendelse af de besluttede ikrafttrædelsesdatoer af de vedtagne EU-normer, i mange tilfælde nu må gå fra hus og hjem på grund af, at kommunalbestyrelserne i de fem største byer i Danmark ligger under for en hjord af røde øko-miljø-fantaster, der uanset beviselige virkninger (visse undersøgelser viser forværringer ved filtre) nu får gennemtrumfet forbudszoner i deres byer.
Det har altid været en regel i Danmark, at nye regler altid og kun gjaldt for nyindregistrerede køretøjer fra en vis dato. Og man kunne derfor i denne forvisning trygt investere i det til enhver tid nyeste materiel, for så blev man ikke overhalet af nye vedtagelser med tilbagevirkende kraft.
Der har også altid været en tradition for, at danskere har kunnet investere i tiltro til, at når man fulgte de regier, der var fastsat for nyt materiel, så kunne man med ro i sindet køre dette materiel til vejs ende uden risiko for at skulle afbryde en fastlagt forretningsmæssig afskrivningsprofil på grund af nogle bystyrers hovedløse miljøfanatikeres evige jagt på de mennesker, der i deres ansigts sved forventes at bringe varer til samme personer i centrum af byerne i flest mulige af døgnets timer syv dage om ugen.
Jeg forstår simpelthen ikke, at en såkaldt "borgerIig liberal" regerings trafikpolitiske medlemmer stiltiende ser på, at kommunale beslutninger tillades at undergrave en meget lang tradition for, at det private erhvervsliv har kunnet investere til alles fordel i troen på, at et lands regering dog er den sidste, der røvrender én.
For ret beset så ligger regeringen jo under for den samme flok af verdensfrelsende, økologiske omvendelsesprædikanter, som i alle afskygninger torturerer alle produktive kræfter i samfundet.
Havde vi haft en regering med bare et lillebitte antræk af forståelse for netop et transporterhvervs problemer midt inde eller måske i slutningen af en finanskrise, hvor en total nedsmeltning af ellers solide virksomheder mere er reglen end undtagelsen, så havde man trådt i karakter, ville man da mene.
Også her opfører regering og folketing som manddoms løse og inkompetente narrehatte, der for enhver pris skal bevise egen utilstrækkelighed ved at overgå alle andre lande i Europa. I intet andet land end netop Danmark kan sådanne ting få lov til at foregå uden mærkbare protester. Havde det været i for eksempel Frankrig, ville landet have været blokeret fra midnat i dag.
Regeringen kan nå at hive en lille smule troværdighed i land ved at pålægge de respektive kommuner pligt til at give relevante ansøgninger den fornødne dispensation, i første omgang til, at man har fået bevis for, at de påbudte filtre overhovedet virker, hvilket undersøgelser undervejs så sandelig berettiget har stillet store spørgsmål ved.
Men overordnet er det bare utroligt, at vi gider blive ved! Vi skulle f... køre i garagen og holde tre ugers ferie, ja vi skulle.
Så kunne de jo se, om de kunne klare sig med deres elskede Christiania-cykler og de osende og opslidte østeuropæere i deres osepotter.
Christian Jensen,
vognmand og formand for FDL (Frie Danske Lastbilvognmænd)
Nordvej 12
9900 Frederikshavn
[add:218]