23948sdkhjf

Maut-udvidelse ødelægger eksporten

Hvis den tyske forbundsregering vil indføre vejafgift på større landeveje, så skal den nuværende vejafgift nedsættes, mener brancheorganisationen International Transport Danmark (ITD).

»Regeringen påstår ganske vist, at der ikke er tale om en forhøjelse af afgiften, men om en udvidelse. Det er kun en strid om ord, og det holder bare ikke. De europæiske vognmænd vil da i hvert fald opfatte det som en forhøjelse, hvis de efter udvidelsen skal lægge et trecifret millionbeløb i euro mere i den tyske pengekasse,« siger ITD-formand Mogens Therkelsen.

Mogens Therkelsen mener, at den tyske regering bliver nødt til at sætte den nuværende kilometerafgift ned, så det samlede provenu ikke stiger. Ellers giver det ingen mening, med mindre den tyske regering ligefrem satser på merindtægten – selv om den ikke er indregnet i budgettet.


Overvejer protest

»Hvis man udvider vejnettet, hvor der skal betales vejafgift, så påfører man indirekte vognmændene nogle merudgifter, som de er nødt til at fakturere videre til kunderne. Det vil betyde en yderligere omkostning for danske eksportvarer og stille dansk eksport ringere. Både i forhold til den direkte eksport til Tyskland og til de lande, der skal have varerne transporteret i transit gennem Tyskland,« siger Mogens Therkelsen.

ITD-formanden tilføjer, at man vil undersøge, om en protest fra den internationale vognmandsorganisation IRU kan gøre indtryk på den tyske regering.

[add:38]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095