DTL vil frede vognmænd for bompenge
København får lov at indføre bompenge, hvis der kommer en S-SF regering. Det lover de to partier, der vil bruge det årlige provenu fra bompengene på 2,2 mia. kr. til bedre og billigere kollektiv trafik. DTL understreger, at godstransporten i så fald bør friholdes, da bompengene alligevel ikke har effekt på godstransportens omfang ind og ud af København.
Og socialdemokraterne på Christiansborg bruger da også kun ordet ”bilister”:
»Bompengene kommer, når vi får en ny regering, og provenuet på 2,2 mia. kr. årligt skal gå til forbedringer af den kollektive trafik på hele Sjælland samt til billigere togbilletter. Det er jo bilister fra hele Sjælland, som kommer til at betale regningen, og det kan vi kun forsvare, hvis der kommer et ordentligt alternativ med kollektiv trafik,« siger socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke, til Berlingske Tidende.
DTL's adm. direktør, Erik Østergaard, peger på, at det med et regeringsskifte kan blive endnu vanskeligere at drive en dansk vognmandsvirksomhed:
»Det kan godt være, at regeringen Løkke ikke har haft den heldigste hånd med alt, og DTL har da også udtrykt sig meget kritisk over for regeringens Forårspakke 2.0, hvor regeringen løb fra både skattestop og et konkret løfte om, at vognmandserhvervet ikke skulle belastes af et øget afgiftstryk. Men med de meldinger vi løbende får fra S og SF står det klart, at det bliver mangefold dyrere at drive virksomhed og ikke mindst transportvirksomhed, hvis regeringen skifter farve. Ikke alene vil S og SF pålægge vognmandserhvervet endnu højere kørselsafgifter end regeringen. Nu vil de også åbne for bompenge i København oven i hatten. DTL vil dog arbejde indædt for, at transportvirksomhederne fritages for bompengene,« siger Erik Østergaard.
[add:209]