Modulvogntog vil have farligt gods
De 25,25 meter lange modulvogntog er i flere vigtige EU-lande ved at få fodfæste, og det er også tilladt i Danmark at bruge dem til farligt gods – hvis de er af en bestemt type (type 1, der er dolly-typen på maks. 60 tons og 25,25 meter, og type 4, der er forvogn-hænger på maks. 54 tons og 24 meter).
Men for at få det fulde udbytte af modulvogntog er det ifølge Dansk Transport og Logistik vigtigt, at fx type 3 (link-trailer) også får tilladelse til at fragte farligt gods (ADR-transporter).
Stor interesse
»Vi kan konstatere, at der fortsat er meget stor interesse i transporterhvervet for også at kunne køre ADR-transporter med især modulvogntog type 3. DTL foreslår derfor, at Danmark og andre relevante lande, f.eks. Finland og Sverige indgår en multilateral aftale, der giver mulighed for at køre ADR-transporter med alle typer af modulvogntog,« siger DTL's specialist i farligt gods, Søren Christiansen.
DTL har netop sendt et brev til Beredskabsstyrelsen med en opfordring til, at Beredskabsstyrelsen arbejder for, at alle typer modulvogntog kan komme til at køre ADR-transporter.
[add:214]