23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Lastbil Magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.

Modulvogntog vil have farligt gods

De 25,25 meter lange modulvogntog er i flere vigtige EU-lande ved at få fodfæste, og det er også tilladt i Danmark at bruge dem til farligt gods – hvis de er af en bestemt type (type 1, der er dolly-typen på maks. 60 tons og 25,25 meter, og type 4, der er forvogn-hænger på maks. 54 tons og 24 meter).

Men for at få det fulde udbytte af modulvogntog er det ifølge Dansk Transport og Logistik vigtigt, at fx type 3 (link-trailer) også får tilladelse til at fragte farligt gods (ADR-transporter).

Stor interesse

»Vi kan konstatere, at der fortsat er meget stor interesse i transporterhvervet for også at kunne køre ADR-transporter med især modulvogntog type 3. DTL foreslår derfor, at Danmark og andre relevante lande, f.eks. Finland og Sverige indgår en multilateral aftale, der giver mulighed for at køre ADR-transporter med alle typer af modulvogntog,« siger DTL's specialist i farligt gods, Søren Christiansen.

DTL har netop sendt et brev til Beredskabsstyrelsen med en opfordring til, at Beredskabsstyrelsen arbejder for, at alle typer modulvogntog kan komme til at køre ADR-transporter.

[add:214]

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095|instance-web04