23948sdkhjf

Modulerne holder nullet

Der har i det halvandet år, hvor der har været forsøg med de 25,25 meter lange lastbiler (modulvogntog) i Danmark, ikke været ulykker med dem. Det konstaterer Vejdirektoratet ifølge Fagpressebureauet i en ny rapport, der er udarbejdet af konsulentvirksomheden Grontmij/Carl Bro.

Nyheden glæder DTL, der i årevis har talt for de ekstra lange vogntogs indtog i Danmark.

»Det er vigtigt, at der er tillid til modulvogntog, for det var en ændring på de danske motorveje, da de første af slagsen begyndte at køre i november 2008. Og der var også hos nogen en betydelig skepsis om deres trafiksikkerhed. Men nu ser vi så af den foreløbige midtvejsrapport, at man indtil nu ikke kan sige, at de udgør en større risiko på vejene end andre køretøjer. Det er vi ikke overraskede over i DTL. For vores holdning er, at de er lige så sikre som andre lastbiler, og at det alt andet lige må give en bedre trafiksikkerhed med modulvogntog, da de er så store, at to af dem kan gøre det ud for tre store lastbiler. Det betyder, at der således vil være færre lastbiler på vejene samlet set, og jo færre enheder på vejene, des bedre trafiksikkerhed,« siger DTL's adm. direktør Erik Østergaard.

Ved årsskiftet var der registreret 316 modulvogntogsenheder i Danmark, og rapporten fra Vejdirektoratet anslår, at modulvogntog i 2009 fragtede omkring 0,8 procent af den nationale godsmængde og stod for 0,9 procent af trafikarbejdet i Danmark.

[add:180]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078